Gå direkt till textinnehållet

Newswire levererar färdigt material PR-texter slinker lätt in i tidningen

Företaget Newswire skickar ut pressmeddelanden i form av färdigskrivna artiklar. Ibland åker de rakt in i tidningen.– Förvånansvärt sällan kortar tidningarna våra artiklar, säger Nils Harrius, VD på Newswire.

Företaget Newswire skickar ut pressmeddelanden i form av färdigskrivna artiklar. Ibland åker de rakt in i tidningen.

– Förvånansvärt sällan kortar tidningarna våra artiklar, säger Nils Harrius, VD på Newswire.

De flesta PR-byråer går ut med pressmeddelanden som till det yttre klart deklarerar vad det är frågan om. Newswire går ett steg längre.

Annons Annons

– De texter vi ger redaktionerna ser ut ungefär som de skulle ha gjort om de hade skrivit själva, säger Nils Harrius.

Newswire, som har fyra före detta journalister anställda, levererar färdiga reportage med bilder. Newswires kund finns ofta citerad men även fristående experter är ofta intervjuade i samma artikel.

I till exempel en artikel som ska sälja ett budskap från bryggerifirman Falcon citeras en välkänd kock som säger att öl går att använda i nästan all mat.

Ett viktigt tillägg är att det längst ner på varje artikel står vilket företag som anlitat Newswire.

På Internet har Newswire ett artikelarkiv där redaktionerna utan kostnad kan gå in och plocka vad de vill ha. Kanske frestande för redaktioner med krympande resurser.

Helt klart är Newswires affärsidé gångbar. I somras började det dyka upp artiklar i tidningarna om Svenskt Sigill, en ny form av kvalitetsmärkning av spannmål.

Lysekilsposten skrev, liksom Läns-Posten i Örebro, Smålandsbygdens Tidning, Upplands Nyheter, Enköpings-Posten och Aftonbladet.

Ursprunget var en artikel om Svenskt Sigill som Newswire hade kablat ut till redaktionerna. Flera tidningar tog in artikeln i sin helhet, utan egen bearbetning eller uppföljning. Fem av tidningarna använde till och med den rubrik som Newswire föreslagit.

Det hela var ett beställningsjobb från Svenska Lantmännens tidning Cerealia som vill få oss att köpa mer bröd. De hade gett Newswire i uppdrag att lansera Svenskt Sigill.

En annan artikel från Newswire handlade om att Skogaholms bröd fyllde 70 år. Uppdragsgivare var även i det fallet Cerealia.

En professor i näringslära uttalade sig om att limpa är nyttig mat. Artikeln var komplett med telefonnummer till Skogaholms bröd.

De kommande dagarna var det gott om artiklar om limpor och det framgångsrika brödföretaget. Tidningen Folket, Metro och Nerikes Allehanda hör till dem som tog upp saken.

De som använt sig av artiklar från Newswire framhåller att det bara sker undantagsvis.

– Har vi tagit in någon artikel där Cerealia varit uppdragsgivare åt Newswire kan det dels bero på att Cerealias VD är gotlänning, dels på att Cerealia är knutet till jordbruksrörelsen, och lantbruk är ju en av huvudnäringarna här på Gotland, säger Eva Carlsson-Daun, nyhetschef på Gotlands Tidningar.

Upplands Nyheter har oavkortat och obearbetat tagit in material från Newswire.

– Den gången hade jag semester, säger redaktionschefen Alf Karlström. De få gånger vi tar in något från dem brukar vi korta ner. Vi är uppmärksamma på texter från Newswire, i grunden handlar det om att någon har intresse av att föra ut ett budskap.

Åsa Esping, chefredaktör på Smålandsbygdens Tidning:

– Vi kanske slänger in nåt från Newswire om vi måste fylla, men oftas kortar vi.

Åsa Esping tycker att det är journalistiskt tveksamt att använda materialet.

– Egentligen vill vi bara ha egna grejor men vi har inte alltid folk så det räcker.

– Att Newswire utformar sina texter som vanliga reportage är väl för att få oss att köra in det direkt i tidningen men man är inte dummare än att man inser att det är PR-material.

– Vi luras aldrig och det är upp till redaktionerna om de vill använda vårt material, betonar Newswires Nils Harrius.

Han tycker det är begripligt att journalister visar misstänksamhet inför materialet från Newswire.

– Egentligen borde varje tidning ha en avdelning där PR-material publiceras. Vi som skickar ut PR-material vet ju bakgrunden till varför någon vill föra ut ett visst budskap och även redaktionerna vet det. De enda som inte vet bakgrunden är läsarna.

@bylin:STAFFAN WOLTERS

Fler avsnitt
Fler videos