Gå direkt till textinnehållet

Netflix når 46 procent

Playtjänsterna ökar, liksom Netflix. Facebook tappar bland de yngsta. Det är några av resultaten i "Svenskarna och internet 2017".

I den årliga rapporten "Svenskarna och internet" undersöker Internetstiftelsen i Sverige hur svenskarna använder just internet.

Årets undersökning visar att så gott som hela befolkningen använder internet – en fördubbling jämfört med år 2000 då undersökningen gjordes för första gången.

Några resultat:

  • 85 procent av befolkningen över 12 år har tillgång till en smartphone. 69 procent har tillgång till en surfplatta.
  • 51 procent av de som jobbar läser e-post under semestern. Omvänt använder 82 procent internet för privata ändamål på jobbet.
  • Facebook är störst bland de sociala medierna, men mer än hälften av svenskarna använder nu Instagram.
  • Facebook tappar i åldersgruppen 12-15 år, från 67 procent förra året till 54 procent i år.
  • Så gott som alla under 25 år använder Youtube. Majoriteten gör det dagligen.
  • 77 procent av svenskarna använder playtjänster för att titta på TV.
  • 46 procent tittar på Netflix, som är den största TV-tjänsten.
  • Aftonbladet.se är den nyhetskälla på internet som överlägset flest (46 procent) uppger när de får ge sina tre viktigaste. DN kommer tvåa (21 procent), följt av SVT (18 procent) och Expressen (16 procent).
Fler avsnitt