Gå direkt till textinnehållet

”Nedläggningen av P5 syftar till att stärka Stockholmsbevakningen”

Trots att åtta tjänster försvinner i och med att P5 STHLM läggs ner så menar biträdande programdirektören Michael Österlund att det är att betrakta som en satsning på lokalbevakningen i Stockholm.

– Om man går efter den gamla bemanningsplanen för Stockholm så stämmer det att det blir åtta färre, så kan man välja att se det. Men om man tänker att den nya P4-kanalen har 40 medarbetare varav 13 kommer att jobba utanför Radiohuset på olika orter, så blir det en satsning hur man än räknar. Det blir en kanal som blir dubbelt så stor som en vanlig kanal i Jönköping till exempel, säger Michael Österlund.

– Det som händer när man lägger ner en kanal är att framför allt programledarfunktioner och redaktörsfunktioner försvinner. Själva förändringen syftar ju till att stärka bevakningen i Stockholm, inte tvärtom.

Han poängterar att det inte kommer att bli några uppsägningar.

Annons Annons

– De tidsbegränsade kontrakten gäller fortfarande, har man kontrakt till mars så har man det, det är inte så att det avslutas på något sätt. Sedan har vi några tillsvidareanställda och de går ju in i P4 Stockholm.

Hur har beskedet mottagits?
– De var besvikna. De tycker att vi i ledningen skulle ha gjort mer för att ge dem möjlighet att nå fler. Men vi har gjort bedömningen att vi i Stockholm behöver koncentrera resurserna till en kanal och då är P4 den stora kanalen med 40 procents lyssning i hela Sverige, av naturliga skäl blir det den man satsar på. P5 har haft ungefär en procent i Stockholm och P4 Stockholm 16-17 procent.

Har ni gett upp satsningen att nå unga lyssnare?
– Vi kommer att komma med fler satsningar för att nå unga lyssnare, men det behöver vi göra samlat från företaget i hela landet. Jag tror inte att vi kan möta den vikande lyssningen bland unga med en lokal kanal i Stockholm. Den måste göras bredare, den måste göras via P3 som är en viktig kanal, den måste göras via olika digitala satsningar. Vi har flera podd-format som går bra i den yngre målgruppen. Men vi tror inte att man når fler unga lyssnare genom att fortsätta driva två kanaler i Stockholm.

 

Läs om klubbens kritik mot nedläggningen av P5.

Fler avsnitt
Fler videos