Gå direkt till textinnehållet

Morgonpressens intäkter minskar – men användarintäkterna ökar

Morgontidningarnas annons- och konsumentintäkter minskade med två procent under årets tre första månader, visar ny statistik från Tidningsutgivarna. Intressant är att medan annonsintäkterna minskar, så ökar samtidigt konsumentintäkterna.

Statistiken grundar sig på uppgifter om nettointäkter från 103 jämförbara morgontidningar och jämförelsen avser motsvarande månader i fjol, skriver TU i ett pressmeddelande.

– Dagspressens traditionella affärsmodell med både reklam- och läsarintäkter är ännu gällande – men utvecklingen är tydlig, mot ett mindre annonsberoende och istället en ökad andel konsumentintäkter från digitala plattformar, uppger Thomas Mattsson, tf vd för TU, i en kommentar.

Annonsintäkterna krymper med 15 procent till 617 miljoner kronor, minskningen beror till stora delar på pandemin.

Samtidigt som annonsörerna skurit ned i sina investeringar i morgonpressens kanaler så har också hushållen ökat sina.

Under första kvartalet i år köpte hushållen lösnummer, plustjänster och prenumerationer på tryckta och digitala morgontidningar för drygt 1,53 miljarder kronor. Det är en ökning med fem procent jämfört med motsvarande period i fjol.

Det är i första hand försäljningen av digitala prenumerationer som driver på tillväxten.

Totalt uppgick de 103 medverkande morgontidningarnas annons- och konsumentintäkter till 2,15 miljarder kronor under kvartal 1 2021.
 

TU:s statistik: 

Fler avsnitt
Fler videos