Mittmedia stoppar adblocker

7 juni, 2016

Mittmedia släpper en ny mobilapp som bäddar in annonserna på serversidan i stället för på klientsidan. Det innebär att adblocker inte kan blockera annonserna.

Mittmedias teknikchef Anders Härén skriver om den nya appen på INMAs tekniktrendblogg i dag. Enligt Härén innebär den nya tekniken att sajterna kommer att laddas fortare, precis som instant articles på Facebook, samt att adblocker inte kommer att kunna blockera annonserna. Adblocker är ett växande problem för onlinemedier som i stor utsträckning är beroende av annonsintäkterna.

Den nya appen kommer att implementeras på Mittmedias alla 21 sajter under 2016.

Taggar: Mittmedia

Kommentarer

Det finns 1 kommentar på sidan.

Inlagt av Rolf Krohna ons, 2016-06-08 02:45
Tragiskt nog kommer det här att få helt motsatt effekt. Precis som en köpare själv, fritt och ohämmat, väljer vilken butik att handla i och vilken produkt att köpa, kommer i slutändan kunderna, läsarna och annonsörerna, att välja själv. Att försöka påtvinga dom något, som åsikter, artiklar eller annonser, med klurig teknologi, kommer inte att fungera. Blockeringstekniken kommer att utvecklas och i slutändan väljer man något annat att läsa, som alternativa. Påtvingade annonser uppfattas som ett slags SPAM. Själv har jag redan nu inget som helst problem med att blockera det som inte är önskvärt, inklusive server ads. Traditionella media må vara en kartell, men dom är inte längre ett monopol. Det hä påskyndar bara arbetslösheten och frilansandet bland journalister.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies