Gå direkt till textinnehållet

Mitt i-klubben: ”Vi är på okänd mark”

I april gick journalistklubben på Lokaltidningen Mitt i och sade tydligt att man inte ville ha riskkapitalister som ägare. Nu blir det verklighet, och klubbordförande Caroline Cederquist känner viss oro: ”Man kan hoppas att de tänker satsa och utveckla, för våra tidningar skulle må bra av långsiktighet.”

Det har under våren varit känt att Mitt i-tidningarna varit till försäljning, och journalistklubben sade då till Journalisten att man inte ville ha riskkapitalister som ägare. Nu står det klart att Stampen säljer Mitt i till riskkapitalbolaget Segulah som Journalisten berättat om tidigare på onsdagen.

– Nu står vi här. Det fanns en oro, eftersom detta är okänd mark. Hade en annan etablerad tidningsägare tagit över hade det känts lite tryggare. Man kan hoppas att de tänker satsa och utveckla, för våra tidningar skulle må bra av långsiktighet. Det skulle också vara tryggare för oss som medarbetare, säger journalistklubbens ordförande Caroline Cederquist till Journalisten.

De uppger att de vill expandera, hur ser du på det?
– Det kan vi hoppas på. Deras verksamhetsidé är att få företag att bli mer lönsamma och utveckla dem. Metro finns inte längre, inte på samma sätt som tidigare i alla fall i och med att TT ska ta över papperstidningsproduktionen, så det kan finnas utrymme att växa.

Annons Annons

Hur känns det att inte längre ingå i Stampenfamiljen?
– Tja… En fördel med att ha varit med i Stampen har varit att det gett en viss pondus att ägas av en stor tidningskoncern. Men Stampen har haft ekonomiska problem och det har vi märkt av. Mitt i-tidningarna har varit väldigt lönsamma, men vi har inte fått del av det. I stället har även vi drabbats av nedskärningar och det har känts väldigt konstigt.

Fler avsnitt
Fler videos