Metro i ny global form
Metro har fått ny, grön form. Den mest genomgripande förändringen i tidningens historia, menar chefredaktören Per Gunne.
Metros svenska chefredaktör Per Gunne beskriver omgörningen som den mest genomgripande i tidningens historia och framhåller att Metros innehåll under senaste året blivit bredare och djupare och att fler avdelningar tillkommit och en ny form därför behövdes.
Spanjoren Al Triviño som står bakom redesignen beskriver den som ett försök att återskapa den ursprungliga Metro i föryngrat skick.
Till skillnad från Triviños ambition har dock nya förstasidan en tydlig prägel av feature, lustläsning och suggestivt känslouttryck med stor dominerande färgbild, alltså långt från den textdominerade, sakliga nyhetssammanfattning som präglade Metros första decennium.
Genomgående har tidningen också en mycket tung tonvikt på den gröna färgen som återkommer i vinjetter, tonplattor, paneler i sidhuvud och till och med rubriker. Triviño uppger i Metro att grönt är en mäktig färg som inger förtroende.
I sin rubriktypografi knyter nya Metro an till den nu dominerande Guardian-trenden med typsnitt ur Egyptienne-familjen, i Metros fall det smala typsnittet Unit slab, som används i flera olika viktklasser.