MEN: Oförsvarligt av Expressen

15 maj, 2020

MEN-beslut Expressen publicerade en artikel av en kvinnlig journalist och författare som pekade ut en manlig journalist och regissör som något av en tyrann, under arbetet med en film. Först sex timmar senare fick han möjlighet att svara på kritiken. Tidningen har orsakat mannen en oförsvarlig publicitetsskada anser nämnden.

Det var i april 2019 som Expressens kultursida publicerade en artikel av en kvinnlig journalist A som skildrar sin syn på sitt arbete med den flerfaldigt prisbelönte – och i artikeln namngivne –manlige journalisten och regissören B. Även GT och Kvällsposten har publicerat.

I texten riktas hård kritik mot B. Bland annat anklagas han för att ha osynliggjort A under arbetets gång och för att ha tagit åt sig äran av hennes arbete.Det fanns även citat i texten där A beskriver olika nedsättande och hätska saker som B ska ha sagt till henne under arbetet. 

Regissören fick först reda på publiceringen efter att Expressens kulturchef Karin Olsson hade kontaktat honom på Facebook sex timmar senare och frågat om han ville bemöta, skriver han i anmälan till PO. 

Därefter valde B att svara på kritiken i en debattartikel hos Medievärlden där han i sin tur beskriver A som klandervärd och äregirig.

I en artikel i Medievärlden var också Karin Olsson intervjuad om publiceringen. Hon motiverade den bland annat med att texten var så detaljrikt skriven att det var ett utpekande även om A utelämnade själva namnet i sin text. 

Det var därför rimligt att Expressen valde att vara konkret fullt ut i ingress och bild, vilket de informerat artikelförfattaren om.

”Tidningen hade inte gjort någon faktakontroll, vilken god publicistisk sed krävde. Det var särskilt viktigt eftersom det var fråga om så allvarliga anklagelser”, skriver han i anmälan.

I sitt svar på anmälan tillbakavisar Expressens Karin Olsson kritiken. Enligt tidningen är artikeln ett självutlämnande och kritiskt inlägg med litterära kvaliteter. Det hon skrev var inte en nyhetsartikel eller en debattartikel.

PO menar i sin bedömning att skribentens essä innefattar mycket nedsättande uppgifter om B och honom som person. Att de publiceras i en essä på tidningens kultursida innebär inte att publiceringen är pressetiskt acceptabel.

I beslutet skriver Mediernas etiknämnd att anmälaren har orsakats en oförsvarlig publicitetsskada. Tidningen klandras för att ha brutit mot god publicistisk sed. 

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
MEN-beslut

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies