Medievärlden räknar ner till nya premiumtjänsten
Under första halvan av september lanseras Medievärlden Analys, en premiumtjänst som ska ge underlag i branschens stora framtidsfrågor. 75 förhandsanmälningar har tecknats.
– Vi har inte satt datum än och jobbar för fullt just nu, även de som bygger sajten, säger Medievärldens chefredaktör Axel Andén.
Planerna på att skapa en ny betaltjänst har utkristalliserats under vintern och våren. I februari beslutade TUs styrelse att Medievärldens anställda får bilda eget bolag och flytta över verksamheten till det, något som nu skett.
Den nya tjänsten kommer att bestå av ett antal rapporter och analyser per månad, som skickas ut som nyhetsbrev och samlas på en egen sajt.
Ni ska ge underlag för att ta beslut i de stora framtidsfrågorna – sitter ni verkligen på lösningarna som hela branschen vill ha?
– Vi tar fram underlag för att ta beslut, vi kan inte fatta besluten åt enskilda. I de fall vi bedömer att någon annan är bättre på att ta fram underlaget är vår kompetens att hitta rätt personer. Det är ju inte så att vi tre sitter på alla kunskaper, vi kommer att ta in externa rapportskrivare.
– Det är en ambitiös satsning på att tackla de stora frågorna.
Hur har intresset hittills sett ut?
– Vi har 75 intresseanmälningar. Det är rätt bra för en premiumtjänst, det är vi nöjda med.
Dagens nyhets- och debattsajt behålls.
– Den sajten är viktig för oss, inte bara som annonsaffär. Medievärlden Analys blir en tjänst för beslutsfattare, ganska få personer, och det känns viktigt att fortsätta nå en större intresserad allmänhet.
Kommer ni nedbemanna nyhetssajten för att hinna göra betaltjänsten?
– Inte nedbemanna, men vi kommer att jobba smartare, våga välja bort mer. Det kommer att bli färre artiklar, men vi kommer att satsa ännu hårdare på våra unika saker.