"Medier vänder
sig inte till unga"

16 januari, 2013

Samtal med Ikväll är det premiär för URs serie Medietiden på SVT. Projektledaren Sara Holmberg berättar för Journalisten varför det är viktigt att lyfta fram ungas förhållande till medier.

Varför gör UR ett mediekritiskt program?
– Vi har gjort en rad medieprogram för unga, men vi kände ett behov av att uppdatera oss eftersom skolorna i större utsträckning undervisar om medier. Att vara ung i dag innebär att man lever i ett medielandskap med konstant informationsflöde, där man själv också är producent på ett eller annat sätt. Då behöver man de rätta verktygen, man behöver prata om källkritik, bildpublicering, pressetik, yttrandefrihet, censur och propaganda.

Är det något skolorna är dåliga på?
– Det viktiga är att man har rätt undervisningsmaterial. Det finns en hel del att tillgå när det gäller källkritik, men det behöver kompletteras med annat material också. Vår uppgift är att undersöka vilket behov det finns bland skolelever och vad vi på UR kan tillföra.

Vad skiljer Medietiden från program som Medierna och Publicerat?
– Att vi tänker på 14-åringen när vi gör programmet. I den här serien utgår vi från unga personers verklighet och erfarenheter. I första programmet medverkar Betlehem Isaak, som själv har tankar om att bli journalist och författare, samtidigt som hon har en pappa som hon inte har träffat på elva år. I program två pratar vi om pressetik, utifrån en tjej som heter Jorid Nordmelan som var med på Utöya, och sedan fick uppleva hela mediedrevet. Det är inte den typen av ämnen man behandlar i andra program, som dessutom utgår från ett vuxet perspektiv. Pratar man om unga så är det i så fall om hur de agerar på nätet eller ser på medier.

Det här är en serie i fem avsnitt, ser du ett behov av ett permanent program?
– Ja, under arbetet med serien märkte vi att ungas förtroende för nyheter och medier är ganska lågt. Jag tror verkligen att vi måste ta det här på allvar. Vi ser en hel generation som växer upp med ett nytt sätt att använda medier.

Vad beror ungas misstro på?
– Problemet är att medier inte riktigt tar dem på allvar. Det göder ett missnöje som gör att unga inte längre litar på medier. Många vuxna säger att unga inte bryr sig om vad som händer i samhället eller världen runtomkring. Det stämmer inte, det är bara det att unga hittar sina egna kanaler. Det får informationen via sociala medier, kompisar eller andra närstående. Men den informationen är inte alltid så lätt att värdera.

Vad kan vi göra för att höja ungas förtroende för medier?
– Jag tror att medier tänker på det här, men det kommer ta tid innan vi hittar fungerande metoder för att nå den unga generationen. Det grundläggande är att man måste göra nyheter och program som berör en 14-åring. Och att man vågar lita på att unga bryr sig och är intresserade, allting behöver inte förenklas.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Samtal med

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Senaste numret

Prenumerera

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies