Medieföretagen: tiden inte mogen för gemensamt journalistavtal
Medieföretagen anser att Journalistförbundet måste överge tanken på att den pågående avtalsrörelsen ska leda till ett gemensamt journalistavtal för alla de tidigare avtalsområdena.(Uppdaterad)
Charlott Richardson, förbundsdirektör för Medieföretagen, menar att det viktigaste just nu är att se till att företagen får möjlighet att utvecklas i en kärv tid med lågkonjunktur samtidigt som mediebranschen är inne i en strukturomvandling.
– Regelverket på TU-området börjar bli svårgenomträngligt för företagen. Vi vill återgå till Las anställnings- och uppsägningsregler. Nu har vi ett lappverk av avtal och regler som är svåra att tillämpa och svårt för företagen att se konsekvenserna av när de anställer folk.
Vilka frågor blir svårast att lösa?
– Journalistförbundet har presenterat ett omfattande avtalsförslag för hela branschen. Förbundet har plockat från de olika avtalsområdena och klippt och klistrat. På vissa områden skulle det leda till stora och dyrbara förändringar.
– Vi är inte främmande för att utreda förutsättningarna för ett enda avtal för de kommersiella medieföretagen, men vi vill föra de diskussionerna med Journalistförbundet förutsättningslöst, inte under en avtalsrörelse.
På vilka punkter står parterna nära varandra?
– En svår fråga. Journalistförbundet har ju lagt ett helt avtalsförslag på bordet som skulle innebära försämringar för våra medlemsföretag. Vi skulle kunna titta på de delar där det finns yrkanden om anställningar från båda parter.
Hur ser du på förutsättningarna för att snabbt nå ett avtal?
– Enligt vår förhandlingsordning kallas Medlingsinstitutet in om vi inte är klara den 31 mars. Det vore olyckligt. Båda parter vill klara av förhandlingarna av egen kraft. Men då kan man inte utgå från ett enda avtalsförslag. Jag hoppas att vi kan koka ner det till något som är möjligt att förhandla om. Men där är vi inte ännu.