Gå direkt till textinnehållet

Mattsson om nya rollen – och branschens framtid

Thomas Mattsson klev ner från chefredaktörsposten, men hans branschengagemang är oförminskat. I Journalistens intervju berättar han om sin nya roll, framtidsutmaningarna och varför mediebranschen är så spännande att verka i.

I juli förra året avgick Thomas Mattsson med kort varsel som chefredaktör för Expressen, en titel han hade haft i tio år. Sedan dess har han arbetat med olika strategiska projekt inom Bonnier News. Nu fortsätter det arbetet, men med den formella titeln senior advisor, och han rapporterar direkt till Bonnier News vd Anders Eriksson.

Vilken typ av frågor kommer du att arbeta med?
– Bland annat med vår försäljningsorganisation inom Bonnier News och den statliga Spelmarknadsutredningen. Det senare i samarbete med Schibsted och Tidningsutgivarna där jag också är styrelseledamot.

Spelannonserna är en fråga om kommersiell yttrandefrihet, menar Mattsson, som länge engagerat sig i den frågan.

Annons Annons

– En eventuell ny lagstiftning som försvårar för dagstidningar, radiokanaler och tv-stationer att bära reklambudskap för statligt licenserade spelbolag skulle vara negativ för våra resurser för att bedriva journalistik.

Andra projekt han jobbar med handlar om tech, där Bonnier News likt andra medieföretag både vill produktutveckla mer men också bli effektivare i det man redan gör.

– Det är förstås en utmaning om man har så spridda verksamheter som Bonnier News med allt från tidskrifter, nichmagasin, digitala vertikaler, lokaltidningar, rikstidningar och en tv-nyhetskanal. Men det blir en nödvändighet att effektivisera och här ska jag bidra med publicistisk kompetens. Ytterst handlar ju allt om att vi kostnadseffektivt måste kunna producera kvalitetsjournalistik för att få läsar- och reklamintäkter.

Tech-projekten omfattar samtliga titlar, men samtidigt ska de enskilda varumärkena värnas och respektive redaktion bedriva sin egen journalistik.

– Bonnier News är decentraliserat med allt fler olika ansvariga utgivare, exempelvis inom Mittmedia, men samtidigt är det ibland klokt att dela erfarenheter och resurser inom exempelvis tech.

Vilka utmaningar ser du för affärsområdet?
– Det senaste dryga året har tidningsbranschen drabbats av flera nedläggningar, men också av en förnyad tro på lokaljournalistik. Konsolideringen med flera uppköp av lokaltidningar är viktig för fortsatt utgivning runt om i landet.

– Jag är lite involverad i det som sker inom Mittmedia, där det tillsatts fler ansvariga utgivare med ett tydligare lokalt fokus. Det som nu sker på exempelvis Avesta Tidning och Norrtelje Tidning är mycket intressant. Synligheten på respektive ort har ökat sedan Mittmedia lanserat olika initiativ för att stärka det lokala innehållet.

Thomas Mattsson är ”uppväxt på” Enköpings-Posten och ser en stark lokaljournalistik som en ”jätteviktig” demokratifråga. Han berättar att han under hösten besökt tidningar inom andra koncerner, som Barometern och Upsala Nya Tidning, för diskussioner med personalen.

– Och de närmaste åren kommer nog också våra politiker behöva engagera sig mer i förutsättningarna för lokal journalistik. Inte minst för ett fortsatt långsiktigt åtagande om statligt mediestöd.

För dagspressen handlar allt om den framtida finansieringen, konstaterar Thomas Mattsson.

– Det är ju inte gratis för Aftonbladet att ha en grävgrupp som granskar riksdagsledamöternas kvitton eller att köpa bandy-tv-rättigheter. Det kostar också för Dagens Nyheter att avslöja falska officerare och kartlägga krisen i Postnord. Så där kan man fortsätta exemplifiera med kvalitativt innehåll, och det är så man ska förstå konsolideringen av lokaltidningsägande och varför de större titlarna samarbetar mer inom sina respektive koncerner.

Thomas Mattsson satt i Expressens redaktionsledning i 18 år och menar att tidningen genomförde stora eller små sparpaket nästan varje år.

– 2002 redovisade vi en kvarts miljard kronor i förlust och tvingades varsla var tredje medarbetare. Det var fruktansvärt tungt, men tyvärr helt nödvändigt. Det är bara om ekonomin är i balans som det finns förutsättningar för god journalistik.

Mediebranschens omställning har pågått i flera decennier och kommer att pågå länge än, tror Thomas Mattsson.

– När jag läser Journalistens bevakning av omorganisationen av de lokala sändningarna från SVT Nyheter så är mycket sig likt från tidigare rapportering om Expressen TV, SVTs onlinedesk och SRs Eko-redaktion. Det är svårt och ibland plågsamt att tvingas göra nytt, vi kan bara försöka lära och försöka göra det så bra som möjligt. När man varit med ett tag ser man att det är mycket som går igen.

Men det som händer i branschen är också spännande, menar Thomas Mattsson.  

–  Public service-debatten, nätjättarnas dominans, lokaltidningarnas framtid, framväxten av digital nyhets-tv… Vem vill inte vara en fortsatt del av detta?

Fler avsnitt
Fler videos