Gå direkt till textinnehållet

Mångårig utbildning i ledarskap läggs ned

Långköraren Kvinnors ledarskap & undersökande journalistik har hållits varje hösttermin i 22 år. Men nu ges kursen för sista gången. Cecilia Zadig har varit med från starten: ”Det känns svårt att lägga ner utbildningen, men beslutet är inte mitt.”

Universitetskursen Kvinnors ledarskap & undersökande journalistik är en ledarskapsutbildning för kvinnor i mediebranschen. Hittills har 265 kvinnor deltagit.

Cecilia Zadig var med och skapade utbildningen och har hållit i den sedan dess. Hon började tillsammans med kollegan Gunlög Israelsson, men har de senast åren skött den själv.

– Den akademiska grunden ligger i hur genus påverkar ledarskap och medieorganisationer. Vi har duktiga och aktuella toppnamn som föreläsare och jobbar med teorimoment och workshops, säger hon.

Annons Annons

– Utbildningen är väldigt anpassad till det dagliga jobbet i mediebranschen och moment som ingår behandlar bland annat svåra publiceringsfrågor, arbetsrätt och digital medieutveckling.

Att kursen kom till var både en fråga om att behålla samarbetet med JMK som att ge kvinnor som är medieledare möjlighet att gå på en ledarskapsutbildning som är direkt branschanpassad, berättar Cecilia Zadig.

I början av 90-talet var hon reporter och producent på Sveriges Television och ordförande för Föreningen Grävande journalister. FGJ hade då sitt kansli på JMK eftersom föreningens kanslichef också var lärare där. När han slutade fanns det ett behov av att skapa en ny koppling till universitetet för att få stanna kvar.

Samtidigt hade Cecilia Zadig tagit initiativet till Kvinnor Gräv!, ett grävseminarium för kvinnor fristående från vanliga Grävseminariet. Den överlägset populäraste föreläsningen hade handlat om ledarskap i mediebranschen. Hon såg att det fanns ett behov och skapade utbildningen. Den antogs som en kurs på JMK och blev kvar i 22 år. Men nu ska den hållas för sista gången.

– Det känns svårt att lägga ner utbildningen, vi har alltid fått så bra respons, men beslutet är inte mitt, säger hon.

Kursen har varit så framgångsrik att Cecilia Zadig har belönats med pris för utbildningen, som Årets Ledarskapsutvecklare 2010, och hon ser egentligen inte att behovet för den har försvunnit.

– Vi lägger ner eftersom JMK arbetar med att göra om journalistutbildning och reglerna säger att de ska driva sina utbildningar själva.

Varför är det viktigt med en utbildning kring genus och ledarskap för mediebranschen?
– Genusfrågan borde ingå i alla ledarskapsutbildningar. Forskning visar att organisationer fungerar bättre med en blandad ledning. De blir till och med lönsammare enligt vissa studier.

Har det skett någon förändring under de här 22 åren?
– Den stora förändringen är att det är fler kvinnor i mediebranschen och fler kvinnor som är chefer. Det märks även i journalistiken. På 60-talet handlade det mycket om makt, politik, pengar och försvaret. Nu rapporterar medier i större utsträckning om hela samhälls- och familjelivet och frågor som våld mot kvinnor, säger hon.

– Men de kvinnliga cheferna finns på de lägre nivåerna, som chefredaktörer och nyhetschefer, och där har trycket blivit hårdare. De ska göra sig av med folk, leverera vinst och samtidigt upprätthålla ett förtroende. Tidningarna har blivit stora mediehus där den ekonomiska makten finns i toppen av organisationen och där är det fortfarande till största del män.

Får vi se utbildningen i någon annans regi i framtiden?
– Det vet vi inte nu, jag håller tummarna. Men det finns ju ett utmejslat koncept om hur man utvecklar sitt ledarskap. De som går utbildningen hos oss vet mer om vem de är, sina styrkor och vad de vill stå för som ledare när de är klara.

Anmälningstiden till Kvinnors ledarskap & undersökande journalistik går ut den 18 april.

Fler videos
Fler avsnitt