Gå direkt till textinnehållet

Lokaltitlarna inom Bonnier har tillväxt

Bonnier News Locals titlar hade tillväxt i antal prenumeranter och  läsarintäkter under 2020. Dessutom ökade intäkten per prenumerant.

Journalisten har tidigare berättat att trots annonstappet under coronan så går Bonnier News Local mot ett plusresultat 2020. Delvis för att man sparat på kostnader och tagit del av mediestöd, som det statliga stödet till korttidspermitteringar.

När Bonnier förvärvade gamla Mittmedia hade koncernen tappat intäkter under lång tid och genomgått flera stora besparingar.

Nu berättar koncernen i ett pressmeddelande att de tre affärsområdena inom Bonnier News Local (före detta Mittmedia, Hall Media och
HD/Sydsvenskan) hade alla tillväxt i både antal prenumeranter och i läsarintäkter under 2020. Dessutom ökade intäkten per prenumerant.

Annons Annons

Bonnier News Locals egna siffror visar att 28 av 43 titlar hade tillväxt i antalet prenumerationer under 2020. Under 2021 räknar Bonnier News Local med att nå över 500 000 betalande prenumeranter. 

Den titel som haft den största procentuella ökningen av antalet prenumeranter under 2020 är Länstidningen i Södertälje. Där har antalet prenumerationer ökat med 8,4 procent.

Siffrorna visar också att 32 av 43 titlar hade tillväxt i läsarintäkter under helåret 2020. Under 2021 räknar man också med att nå över 1,5 miljarder kronor i läsarintäkter. 

Den titel som haft störst procentuell tillväxt i läsarintäkter är Örnsköldsviks Allehanda, där har man ökat sina läsarintäkter under 2020 med 12,3 procent.

“Det är helt unik journalistik som våra redaktioner gör. Vi är nära, nära människor – och varje dag granskar vi sånt som deras skolor, hemtjänst, äldreomsorg och vägbyggen. Under pandemin har intresset för den kompetens redaktionerna besitter varit rekordstort. Det går inte att säga annat än att jag är stolt över all den skillnad de gjort”, säger Pia Rehnquist, publicistisk chef på Bonnier News Local i pressmeddelandet.

Vid början av 2020 kom elva procent av Bonnier News Locals totala prenumerationsintäkter från digitala prenumerationer och vid slutet av året hade den andelen ökat till 17 procent.

Fler avsnitt
Fler videos