Gå direkt till textinnehållet

Lokaljournalistik förlöjligad av DN

Hur känns det att bli uthängd som töntjournalist i Stockholms tunnelbana? Fråga Sara Anderberg på Motala Tidning.

Hur känns det att bli uthängd som töntjournalist i Stockholms tunnelbana?

Fråga Sara Anderberg på Motala Tidning.

När DN nyligen ville ragga prenumeranter anlitades en reklambyrå som återgav artiklar ur landsortstidningar. Artiklarna hängdes upp på annonstavlor i T-banan. Temat var Välkommen hem från semestern.

Annons Annons

Från Borlänge Tidning fanns en artikel med rubriken Kyrkliga verksamheten lockade ingen Gustafsbo. Ur Katrineholms-Kuriren återgavs i faksimil en text om Tobbe Trollkarl.

Den enda journalist som hade sitt namn under artiklarna var Sara Anderberg på Motala Tidning.

Hennes artikel, som prytt åtskilliga reklamtavlor i T-banan under augusti, handlade om soptaxorna i Motala.

-Kampanjen går ut på att säga: Gud vad skönt att slippa läsa sån här skit, anser Sara Anderberg som känner sig förlöjligad och tycker att landsortsjournalister i allmänhet behandlats på ett nedlåtande sätt.

Enligt Sara Anderberg blev hon uppringd av reklamfirman bakom kampanjen som lovade att bara en del av hennes text skulle användas och att resultatet skulle bli positivt för landsortspressen.

Bitte Söderlind på reklambyrån Schumacher, Jersild, Wessman och Enander säger att några sådana löften aldrig utfärdats. Hon är överhuvudtaget oförstående till kritiken.

-Jag är ledsen att det uppfattats så här. Vårt syfte var bara att belysa aktualiteten för olika frågor i tidningarna under semesterperioden. Vi var självklart inte ute efter att förlöjliga landsortspressen.

Olle Wilöf, jurist på SJF, uppger att SJF överväger att driva ärendet rättsligt vad gäller dels upphovsrättsintrång, dels lagen om namn i reklam.

Fler avsnitt
Fler videos