Gå direkt till textinnehållet

Liten tittarökning för TV4

Andelen TV-tittare som valde någon av TV4-gruppens kanaler ökade marginellt under årets första åtta månader. TV4 är i dagsläget Sveriges största kanal med drygt 19 procent av tittarna.

Det framgår av TV4-gruppens delårsrapport som släpptes idag.

TV4-gruppens samtliga kanaler samlade under januari till augusti 27,4 procent av tittarna – 0,7 procentenheter mer än under motsvarande period förra året. Samtidigt minskade gruppens räckvidd med 2,5 procentenheter; lika mycket som TV-mediet som helhet minskade under perioden.

Huvudkanalen TV4 valdes av 19,4 procent av svenskarna, medan tvåan SVT1 sågs av 16,1 procent. I sin delårsrapport konstaterar TV4-gruppen att fotbolls-EM blev en tittarframgång. Matchen Sverige-Grekland sågs av drygt tre miljoner tittare, och matcherna i juni hade i snitt 46,7 procent av allt tittande. Det var första gången som TV4-gruppen hade exklusiv rätt att visa hela turneringen.

Fler avsnitt
Fler videos