Gå direkt till textinnehållet

Linjära tittandet fortsätter minska

Det linjära TV-tittandet minskade under 2016. Men det kompenseras mer än väl av ett ökat tittande i digitala kanaler, säger MMS-chefen Magnus Anshelm.

Trots att tittandet på traditionell TV minskade med några minuter 2016 (exakt hur mycket är inte klart än), ökade alltså tittandet på rörlig bild totalt.

– Uppgången i onlinetittandet kompenserar mer än väl nedgången i linjärt tittande, säger Magnus Anshelm som är VD för mätföretaget MMS.

– Ryktet om TV-branschens död är både överdrivet och fel.

Annons Annons

MMS har i uppdrag att mäta det svenska tittandet på allt rörligt innehåll, inklusive på Facebook, Youtube och olika streamingtjänster.

Framför allt är det Youtubetittandet som drar upp det totala tittandet, enligt Anshelm.

När det gäller det linjära tittandet finns siffror över 2016 klara. De visar att SVT1 behåller sin förstaplats när det gäller tittande i hela befolkningen, 3-99 år. SVT1 har 24,77 procent av tittartiden, medan TV4 har 20,44.

TV4 behåller sin förstaplats när det gäller tittandet i den vuxna befolkningen (15-64 år), med 21,1 procent av tittartiden, mot SVT1s 19,21 procent.

I ett pressmeddelande skriver TV4-Gruppen att den under 2016 samtidigt som den hade sin högsta tittartidsandel någonsin linjärt slog ett flertal rekord online. Bland annat med 2,2 miljoner inloggade användare på TV4 Play, och nytt rekord för tillbringad tid där.

Fler avsnitt
Fler videos