Gå direkt till textinnehållet

Läsarintäkterna allt viktigare för morgonpressen

Under det första halvåret 2017 stod läsarintäkterna för 55 procent av morgonpressens intäkter. Det visar ny statistik som TU tagit fram.

Jämfört med första halvåret 2016 ökade andelen läsarintäkter med två procentenheter för morgonpressen, från 53 procent i fjol till 55 procent i år.

”För bara några år sedan var annonserna morgonpressens dominerande intäktskälla. Numer är läsar- och användarintäkterna störst. Allra störst intäktsandel finns hos de mindre titlarna, de med en upplaga under 15 000 exemplar”, säger Tobias Lindberg (bilden), chefsanalytiker på TU, i ett pressmeddelande.

I läsarandelen ingår intäkter från prenumerationer på tryckta tidningar och digitala tjänster, men också från köp av lösnummer och enstaka artiklar.

Annons Annons

37 procent av övriga intäkter kom från annonser i den tryckta tidningen och 8 procent från annonser i de digitala kanalerna.

Fler avsnitt
Fler videos