Läsarintäkterna allt viktigare för morgonpressen

13 september, 2017

FOTO: Utgivarna Under det första halvåret 2017 stod läsarintäkterna för 55 procent av morgonpressens intäkter. Det visar ny statistik som TU tagit fram.

Jämfört med första halvåret 2016 ökade andelen läsarintäkter med två procentenheter för morgonpressen, från 53 procent i fjol till 55 procent i år.

”För bara några år sedan var annonserna morgonpressens dominerande intäktskälla. Numer är läsar- och användarintäkterna störst. Allra störst intäktsandel finns hos de mindre titlarna, de med en upplaga under 15 000 exemplar”, säger Tobias Lindberg (bilden), chefsanalytiker på TU, i ett pressmeddelande.

I läsarandelen ingår intäkter från prenumerationer på tryckta tidningar och digitala tjänster, men också från köp av lösnummer och enstaka artiklar.

37 procent av övriga intäkter kom från annonser i den tryckta tidningen och 8 procent från annonser i de digitala kanalerna.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Journalisten-podden

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies