Gå direkt till textinnehållet

Lärarförbundet lägger ned Pedagogiska Magasinet

Lärarförbundet lägger ned Pedagogiska Magasinet. Beskedet presenteras som en del i en storsatsning på arbetsmiljö och lärarnära forskning. Beslutet möter tuff kritik, bland annat av tidigare tidningschefen som menar att det är pengar som ligger bakom beslutet. Lärarförbundet lägger locket på och vill inte svara på några frågor.

Journalisten berättade i vårt senaste nummer om ilskan efter att frilansarvoden dumpas på Lärarförbundets tidningar sedan contentbyrån Make Your Mark tagit över produktionen.

Nu står det klart att Lärarnas tidning (LT) ska genomgå en omgörning och få nytt format med ”fler sidor och ett ökat fokus på arbetsmiljö” samtidigt som vissa titlar ska målgruppsanpassas, står det i en artikel på LT.

Beslutet kallas en storsatsning på arbetsmiljö och lärarnära forskning i artikeln. Det betyder även att Pedagogiska magasinet (PM) läggs ned.

Annons Annons

Lärarförbundet uppger att beslutet kommer efter en läsarundersökning som Sifo genomförde i våras, där Pedagogiska magasinet fick oväntat svaga siffror.

– I dag skickar vi ut Pedagogiska magasinet till alla våra medlemmar, men tyvärr läses den bara av en liten läsekrets. Med det nya greppet breddar vi möjligheterna för fler läsare att ta del av relevant forskning och beprövad erfarenhet. Med de nya titlarna kommer vi också bättre kunna svara upp mot det olika lärarkategorier vill läsa om, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand i artikeln.

Vad ”målgruppsanpassningen” betyder i praktiken är oklart. Lärarförbundet vill inte svara på några frågor från Journalisten, trots flera försök.

Michael Jonsson är chefredaktör och anställd på contentbolaget Make your mark. Han uppger för Journalisten att situationen för frilansarna inte kommer att förändras av nyordningen. För övrigt kan han berätta mer om vad ”målgruppsanpassningen” innebär senare i vår, skriver han i ett mejl.

Tidningarna Förskolan, Specialpedagogik och Chef & Ledarskap fortsätter att ges ut på samma sätt och med lika många utgåvor som idag. Detsamma gäller tidningarna Gymnasiet och Grundskolan, uppger de vidare i artikeln.

Annica Grimlund var tidigare tidningschef på Lärarförbundets tidningar men avgick i protest mot det minskade oberoendet. Hon berättar att PM var den tidning som var minst läst även under hennes tid, men att det var förbundets flaggskepp eftersom det var den enda av utbildningstidningarna som handlade om forskning.

Klart är att både PM och Lärarnas Tidning inte omfattas av den så kallade ”tidningsavgift” på 22 kronor i månaden som medlemmarna i förbundet åläggs att betala, en summa som också bekräftas på Lärarförbundets egen sajt. De cirka 230 000 exemplaren per nummer av PM är alltså en direkt kostnad för förbundet.

– Alla tidningar utom LT och PM betalar medlemmarna själva via en tidningsavgift som läggs på alla nya medlemmar, den betalar mer eller mindre hela produktionen av den tidning man får, berättar Annica Grimlund.  

– PM är en direkt kostnad som förbundet har, det är det som grejen. Jag tror det handlar mer om kostnaden än läsfrekvensen, fortsätter hon.

Niklas Arevik var journalistklubbens ordförande på tidningarna innan tidningsproduktionen lades ut på entreprenad. Han var också en av de många journalister som lämnade när contentbyrån tog över. I dag har Niklas Arevik ett nytt journalistjobb, som reporter på tidningen Arbetet.

Han anser att det Lärarförbundet kallar en satsning i själva verket är en kraftig försämring för medlemmarna.

– Om de vill spara, varför inte bara säga det? Jag är inte förvånad men bedrövad. PM har i över 20 år varit Sveriges överlägset största och mest initierade forskningstidskrift och debattforum om skola och utbildning. När jag själv jobbade på PM fick jag ofta höra att den var det enskilt viktigaste skälet till medlemskap i Lärarförbundet. Supertrist för Sveriges lärare och lärarstudenter som nu tappar denna möjlighet till kompetensutveckling, säger Niklas Arevik.

Katarina Bjärvall är frilans och har arbetat åt Lärarförbundets tidningar i 12 år. Hon ser det här som en riktigt dålig nyhet.

– PM är det forum som finns för fördjupning av läraryrkets och skolans mening. Det är säkert sant som Lärarförbundets ordförande säger att tidningen inte har haft så många läsare som man skulle önska, men det beror då i första hand på att lärares arbetsvillkor idag inte ger utrymme för den typen av reflektion som tidningen inbjuder till. Lärare har alltför sällan tid att läsa på det djup som finns i PM. Att då bara ge upp och lägga ner är en kapitulation, säger Katarina Bjärvall.

Fler avsnitt
Fler videos