Tipsa Journalisten »
Telefon: 08-613 75 00
redaktionen@journalisten.se
annons@journalisten.se
13 november, 2014
Färre sjukskrivningar, mindre löneskillnader och bättre stöd från sin närmaste chef. Det blir resultatet om mer än 30 procent av ett mediebolags ledning är kvinnor. Det visar en undersökning som presenterades på ett seminarium i Stockholm i dag.
I dag presenterades undersökningen Kvinnor och ledarskap i svenska medier. I den har Cecilia Zadig och Nora Oleskog Tryggvason intervjuat alla de kvinnor som gått kursen Kvinnor som leder medier på JMK. 208 av 240 har svarat på enkäten.
Men behövs det studier kring kvinnor och medier när nästan 50 procent av alla chefredaktörer är kvinnor och mer än 50 procent av alla kulturchefer?
Cecilia Zadig svarade på frågan i sin presentation:
– 64 procent av dem som svarat på enkäten arbetar i mediehus eller koncerner. Av dessa menar 60 procent att makten flyttats uppåt i hierarkin till VDar och styrelser. På VD-poster är 14 procent kvinnor och i styrelserna 24 procent.
Rapporten visar att när kvinnor är 30 procent eller fler i ledningsgrupper så påverkar det chefernas arbetssituation på flera punkter.
De kvinnliga cheferna upplever att de får bättre stöd från sin närmaste chef, de tvingas i mindre utsträckning lämna sitt chefsjobb i förtid, de har bättre möjligheter att nå högsta ledningen under sin karriär, det är mindre löneskillnader, mer arbete med jämställdhet i företaget och det är färre sjukskrivningar på grund av stress.
I företag med mindre än 30 procent kvinnor i ledningsgruppen arbetade 50 procent av cheferna övertid, i företag med 30 procent eller fler kvinnor arbetade 30 procent över.
– Det visar att det har betydelse om det är kvinnor eller män i beslutande positioner, konstaterade Cecilia Zadig.
Karlskoga Tidning-Kuriren, är en av mottagarna av Klassiska priset av Värmlands journalistpris 2022.
är ny producent för P3 Krim på produktionsbolaget Tredje Statsmakten.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Journalisten, Nytorgsgatan 17a, 116 20 Stockholm
Tel:08-613 75 00
E-post: redaktionen@journalisten.se
Journalisten.se har 190 000 unika sidvisningar och 75 000 unika besökare per månad (genomsnitt Google analytics).
Magasinet Journalisten har en räckvidd på 42 000 läsare (Orvesto 2:a kvartalet 2017). Annonsera
Journalisten är Sveriges äldsta och största medietidning. Prenumerera
Ansvarig utgivare: Julia Nilsson. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies
Kommentarer
Det finns 0 kommentarer på sidan.
Kommentera