Gå direkt till textinnehållet

Kritiskt om mediesituationen i USA

CONGLOMERATES AND THE MEDIA

CONGLOMERATES AND THE MEDIA

Erik Barnouw m fl

The New Press

Annons Annons

I oktober 1987 föll en ettårig flicka, Jessica Mc Clure, ner i en brunn i Texas. Hon blev sittande där i två dygn medan TV skildrade dramat.

Under denna oktobervecka kraschade börsen i USA, Gorbachov utlyste glasnost och Oliver North vittnade i Contras-rättegången.

Trots dessa jättehändelser ägnade de stora TV-stationerna i USA mellan en tredjedel och hälften av sina nyhetssändningar åt flickan i brunnen.

Episoden återberättas i boken Conglomerates and the media där en rad kvalificerade skribenter gör en kritisk genomgång av mediesituationen i USA.

Richard Cohen, tidgare producent vid CBS Evening News, menar att TV-nyheterna i USA har degenererats på grund av den hysteriska jakten på tittare. Här är den bild han tecknar:

På 1980-talet köptes stora nyhetsproducenter som NBC, ABC och CBS av multinationella företag, exempelvis Disney och Time Warner. Den tidigare ogenomträngliga väggen mellan styrelserum och redaktion raserades.

In på redaktionerna kom killar med miniräknare som kämpade för lägre kostnader och högre vinster, skriver Richard Cohen. Han berättar om sin egen arbetsplats CBS News, där en av de nya cheferna, Van Gordon Sauter, deklarerade att han ville ha nyheter som fick folk att må bra.

CBS-reportern Lesley Stahl, som bevakade Vita Huset i två decennier, har berättat att samme Van Gordon Sauter tvingade henne att vara mindre kritisk mot Ronald Reagan. Reagan var populär och Lesley Stahl fick veta att tittarna skulle stänga av TVn om han fick för mycket kritik.

I USA betyder en procent av tittarna nära en miljon dollar i reklamintäkter.

”Vi är numera styrda av publikens önskemål, vi är här för att underhålla och sälja våra varor.” Som nyhetsproducent är man tvingad att göra som konkurrenterna, det vill säga visa sexiga, säljande nyheter, i annat fall riskerar man jobbet.

Samtidigt har yrkesrollen förändrats menar Cohen. ”Nyhetsjournalistik är inte längre ett kall, det har blivit ett högstatusjobb med en fet check som belöning.”

Cohen menar att den amerikanska publiken håller på att bli rejält felinformerad. ”The point isn´t poor us. It´s poor you.”

Conglomerates and the media handlar till stor del om ägarkoncentrationen inom medierna i USA och berör allt från tidningar till telekommunikationer och bokförlag. Tesen är att det kommersiella tänkandet alltmer påverkar innehållet i de olika branscherna, en fråga som är nog så aktuell även här i Sverige.

Fler avsnitt
Fler videos