Gå direkt till textinnehållet

Klimatdebatten påverkar motorpressen

Klimatdebatten påverkar bilintresset och i förlängningen motorpressen. Det menar Stig L. Sjöberg på tidskriftförlaget Albinsson & Sjöberg.

Albinsson & Sjöberg är Nordens största utgivare av motorpress. Igår tillkännagav förlaget att 16 personer varslas när flera tidningar slås samman och tre läggs ner. Förändringarna kommer att genomföras under hösten. Förlagschefen Stig L. Sjöberg säger till Journalisten att även journalister kommer att beröras.

– Men inte i så stor omfattning, eftersom de tidningar som läggs ner i hög grad görs av frilansar och personal på övriga tidningar.

Nedskärningarna är enligt Sjöberg ingen panikåtgärd utan görs för att kunna stå stark vid en kommande lågkonjunktur.

– Det finns en överetablering av tidskrifter i det här segmentet. Vi har hamnat i den speciella situationen att vi blivit vår egen värsta konkurrent, säger han.

Internetannonsörer som Blocket och Tradera har blivit en betydande konkurrent på annonssidan, samtidigt som yngre läsare i högre utsträckning än äldre väljer att läsa på nätet. Stig L. Sjöberg menar att också klimatdebatten kan påverka motorpressen negativt.

– Det påverkar intresset för bilar, om det inte är så att man skriver mycket om miljöbilar.

Fler avsnitt
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslaget till tidningen Journalisten, Nummer 3 2025