Gå direkt till textinnehållet

Kit läggs i contentgrupp

Bonniersatsningen Kit flyttas till en grupp med kommunikationsbyråer.

Kit var vid starten 2015 Bonniers storsatsning på ett nytt journalistiskt berättande och startade med 50 miljoner kronor i riskkapital.

Sedan dess har verksamheten kraftigt decimerats, vilket Journalisten tidigare berättat om.

Kit låg tidigare under Bonnier Growth, men i och med Bonniers nya bolagsordning där varje affärsområde ska bära sina egna kostnader delades Kit upp i två bolag.

Kits vd Linda Öhrn Lernström avfärdar till Resumé att sammanhanget bland kommunikationsbyråer skulle påverka trovärdigheten för Kits journalistik: fem journalister jobbar för bolaget idag.

”Det här gör ingen stor skillnad för oss, men innebär att vår kommersiella del kommer att kunna arbeta bättre ihop med andra byråer där vår spets är att producera rörligt innehåll för sociala medier.

Vår kommersiella del blir en tydligare contentaktör under 2019, men det ändrar inte planen för vår journalistik”, säger hon till Resumé.

Fler avsnitt
Fler videos