Gå direkt till textinnehållet

Journalistklubbarna försiktigt positiva till BNL

Journalistklubbarna på Sydsvenskan och norra Mittmedia har inga invändningar mot att Bonnier lägger lokaltidningsgrupperna Hall Media, HD-Sydsvenskan och Mittmedia i nya affärsområdet Bonnier News Local.

Beskedet kom en knapp vecka efter att Mittmedias och Amedias köp av Hall Media genomförts, vilket bland annat innebär att Halls påbörjade projekt med endast två länstitlar skrotas för gott.

Mittmedias affärschef Mikael Nestius blir chef för det nya affärsområdet, och får Pia Rehnquist med titeln publicistisk chef vid sin sida. Enligt Bonnier är syftet med att samla alla lokaltidningar – ett 50-tal inräknat gratistidningarna – att öka fokus på digital tillväxt och kunna ge fortsatta förutsättningar för en kvalitativ och oberoende lokaltidningsjournalistik.

Ökad samordning inom områden som it, teknik, försäljning, ekonomi och HR ska frigöra resurser som kan investeras i journalistik. 750 lokaltidningsjournalister kommer att arbeta inom affärsområdet.

Annons Annons

Pia Rehnquist som har varit utgivare på Sydsvenskan de senaste sju åren tar alltså ett kliv uppåt i organisationen. Vad hennes roll exakt kommer att innebära är för tidigt att svara på, säger hon.

– Konkret kommer det handla om att tillsammans med Mikael Nestius ge samtliga tidningar bästa möjliga förutsättningar. Det görs väldigt mycket bra på alla de här tidningarna. Vi vill hitta det som fungerar, se till så att man lär av varandra. Jag hoppas väl också att jag kan vara ett bollplank i en viss sorts publicistiska frågor – jag har varit ansvarig utgivare i många och rätt stormiga år. Jag har också jobbat mycket med HD-Sydsvenskans läsarintäkter, säger Pia Rehnquist (bilden).

Hur kommer ditt samarbete med utgivarna att se ut?
– Jag ska absolut inte lägga mig i på detaljnivå och inte vara ansvarig utgivare. Men det här blev precis klart, jag har inte hunnit resa runt och träffa folk.

På Sydsvenskan innebär Bonnier News omstrukturering inte bara att man nu ska ingå i ett samarbete med en mängd mindre tidningar över hela Sverige, utan också att man blir av med sin chefredaktör. Detta parallellt med coronakris och korttidspermitteringar, konstaterar Eskil Fagerström, ordförande i journalistklubben.

– I andra lägen kan ett byte av chefredaktör orsaka viss stress och oro. Men nu är ju både Jonas Kanje som tar över Sydsvenskan och Marcus Ekdahl som tar över HD för oss välkända personer som suttit länge i redaktionsledningen. Det finns en stor kontinuitet, säger Eskil Fagerström.

Han tolkar också det faktum att Pia Rehnquist flyttas upp som att Bonnier uppskattar det sätt hon utvecklat HD-Sydsvenskan på, och menar att det känns betryggande för tidningens del, liksom tidningens storlek.

– Med förbehållet att vi ännu inte hört vad de vill samordna och effektivisera, så känner vi oss inte så oroliga just nu för den nya organisationen. Jag tror också att det kan dröja ett tag innan vi ser några resultat av det nya affärsområdet, med tanke på coronakrisen.

Inte heller journalistklubben i norra Mittmedia hade några invändningar mot det nya affärsområdet, och enligt ordföranden Magnus Sjöborg var förhandlingarna snabbt avklarade:

– Sedan återstår att se vad det innebär i praktiken med synergier på både intäkts- och kostnadssidan, och hur det ska fungera att dra publicistisk lärdom av varandra när titlarna har väldigt olika förutsättningar.

Fler avsnitt
Fler videos