Gå direkt till textinnehållet

Journalister synas

FORSKNING Landets journalister synas allt mer närgånget. Om någon vecka kommer första numret av JMG-granskaren och vid årsskiftet startar Stiftelsen Institutet för medie-studier.

FORSKNING Landets journalister synas allt mer närgånget. Om någon vecka kommer första numret av JMG-granskaren och vid årsskiftet startar Stiftelsen Institutet för medie-studier.

Bland andra förre Expressenchefen Christina Jutterström och medieprofessorn Lennart Weibull ligger bakom JMG-granskaren som ska utkomma med fyra nummer per år.

– Första numret ska handla om valbevakningen, säger Kent Asp, professor vid JMG.

Annons Annons

Forskarna har fått 200 000 kronor av Riksbankens jubileumsfond.

I 20 år har Kent Asp undersökt hur medierna skildrar valrörelserna.

– På 1970- och -80-talet var journalisterna som prinsessan på ärten och tålde inte kritik. I dag är det totalt annorlunda.

Stiftelsen Institutet för mediestudier, IMS, inleder sin verksamhet i januari och har 20 miljoner kronor att röra sig med. Bland stiftarna finns bland annat företag, fackföreningar, kyrkan och banker.

– Vi ska granska granskarna, berättar Örjan Wallqvist vid IMS, före detta koncernchef för Sveriges Radio. Vi kommer att ta upp till exempel hur medierna påverkar andra krafter i samhället och hur enstaka nyhetshändelser skildras.

Den ideella föreningen Demokratiinstitutet, som delvis jobbar med mediefrågor, inledde sin verksamhet i fjol och har bland annat redogjort för historien med Aftonbladet och NS-Stockholm.

En av de mer erfarna granskarna är Näringslivets mediainstitut, MI, som ägs av SAF och har en årlig budget på cirka två miljoner kronor. Institutet har funnits i tio år och gett ut rapporter med titlar som ”Tabun inom svensk journalistik” och ”Att sälja en skräckis”.

– Ett av våra mål är att det ska vara OK med en granskning av medierna och det tycker jag att vi har lyckats uppnå, säger Jonas Hellman vid Näringslivets mediainstitut.

Fler avsnitt
Fler videos