Gå direkt till textinnehållet

Journalister lägger mindre tid på sociala medier

Brittiska journalister lägger mindre arbetstid på sociala medier. Det visar en ny undersökning.

Cision och Canterbury Christ Church University har för fjärde året i rad undersökt brittiska journalisters användande av sociala medier. Resultatet visar att användandet sjunker i tid.

De journalister som använder sociala medier mindre än två timmar per dag är störst och ökar: 2014 var det 63,8 procent som använde sociala medier upp till två timmar per dag, jämfört med 61 procent 2013 och 34,1 procent 2012, enligt undersökningen som kan läsas här.

Gruppen storanvändare som använder sociala medier 4-8 timmar per dag i tjänsten har minskat kraftigt jämfört med 2012, då 20,7 procent av de tillfrågade journalisterna gjorde det. 2014 svarade bara 9,2 procent att de lade 4-8 arbetstimmar per dag på sociala medier.

Annons Annons

En möjlig anledning till att användandet minskar i tid tror forskarna bakom den brittiska undersökningen kan vara att nyhetens behag kring sociala medier nu har lagt sig. En annan kan vara att sociala medier nu är en integrerad del av journalisters arbete.

De brittiska forskarna tror att den tid journalister lägger på sociala medier inte kommer att öka framöver, men däremot tror de att förändringar kommer att ske i hur journalister använder sociala medier i takt med att dessa blir ett integrerat verktyg i arbetet.

Här skriver Medieormen mer om undersökningen.

Fler avsnitt
Fler videos