Gå direkt till textinnehållet

Journalister i karantän i Växjö

Dagspressens krympande resurser gör att fler frilansar söker sig till den växande kundtidningsbranschen. Men att kombinera uppdragen påverkar trovärdigheten. Det anser Smålandspostens chefredaktör Magnus Karlsson som har försatt frilansjournalister i karantän.

Frilansbudgetarna i dagspressen minskar och många frilansar söker sig till kundtidningsbranschen för alternativa inkomster. Men att jobba för både dagstidningar och kundtidningar låter sig inte alltid göras. På Smålandsposten har frilansjournalister som arbetat för kundtidningar hamnat i karantän.
– Man kan inte ena dagen hylla en produkt i en kundtidning och andra dagen skriva en artikel för Smålandsposten. Vi är måna om trovärdigheten, säger Magnus Karlsson, chefredaktör för Smålandsposten.

Smålandsposten har ställt några frilansar inför ultimatum, att välja var de vill medverka. Det har också förekommit att frilansar har stängts av.
– En frilans som arbetar för en tidning där man producerar redaktionellt material i utbyte mot annonsköp får inte också arbeta för Smålandsposten. Samma sak gäller utpräglade kundtidningar där redaktionen gör reklam för utgivarens produkter och tjänster, säger Magnus Karlsson.
– Sådana tidningar är ett otyg men jag förstår de journalister som tar jobben, de måste tjäna sitt uppehälle.
– Det är förstås skillnad mellan kundtidningar och man måste bedöma från fall till fall. Vi har till exempel en medarbetare som skriver för kommunens informationsblad och gör ett bra journalistiskt hantverk där. Hon får förstås inte skriva artiklar om kommunen för oss men det hindrar inte att hon kan jobba med annan typ av material, säger Magnus Karlsson.

Smålandsposten har också ställt ultimatum till vissa frilansar att inte jobba för konkurrenter med journalistiskt helt oberoende redaktioner. Detta har upprört vissa frilansar som behöver fler uppdragsgivare för att gå runt ekonomiskt. Magnus Karlsson anser att det är försvarligt i de fallen det har skett då det handlar om skribenter som blir profiler för tidningen.

Journalistförbundets ordförande Jonas Nordling anser inte att det är fel av en uppdragsgivare att kräva att en profilerad frilans inte ska arbeta för en konkurrerande tidning, så länge uppdragsgivaren betalar för intäktsbortfallet. När det gäller kundtidningsuppdrag menar han att frågan är komplex.
– Om man som frilansjournalist tar uppdrag för kundtidningar ska man vara noggrann med den egna trovärdigheten och integriteten om man samtidigt vill ta uppdrag från till exempel dagstidningar, säger Jonas Nordling.

Ren copywriting är inte journalistiskt arbete, men bortom det är gränsdragningarna inte alltid så enkla att göra, anser han.
– Det finns stora skillnader på kundtidningar och kundtidningar är dessutom svåra att definiera. Redaktörer har väldigt olika syn på vad som kan skada trovärdigheten hos en frilans. Det krävs transparens från båda parter. Våra medlemmar har förbundit sig att följa yrkesreglerna, vilket borde räcka som garanti för en redaktör, säger Jonas Nordling.

Annons
Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler

Senaste numret