Gå direkt till textinnehållet

”Jag tror på branded content som en väg fram”

Telia drar sig ur sitt omdiskuterade samarbete med Aftonbladet, Digitala livet. Nu berättar Katarina Andersson, som varit satsningens korrespondent i San Francisco, om sin syn på branded content och hur det känns att Telia hoppar av. 

Sedan ett drygt år tillbaka har Aftonbladet haft journalisten Katarina Andersson på plats i San Francisco för att producera innehåll till branded content-satsningen Digitala livet. När projektet drog igång väckte det stor uppmärksamhet och möttes i flera fall av kritik där bland annat det journalistiska oberoendet ifrågasattes.

Förra veckan drog sig Telia ur och nu ger Katarina Andersson sin syn på branded content och berättar har det har varit att jobba med Digitala livet.

”Jag vill inte snacka om det som om det är slut – för det är det inte. Jag och teamet kommer jobba på fram till slutet av maj och se till att vi avslutar det här med en big bang,” säger hon i en mejl till Journalisten.

Annons Annons

Hur känns det att Telia drar sig ur?
”Det känns såklart trist. Det tar ett tag att sätta ett nytt jobb, i en helt ny stad, från början utan kontaktnät och dessutom var tech ett helt nytt område för mig. Nu är jag igång och härifrån kan det bara bli bättre. Då känns det snopet att pluggen dras ut. Men Telia ska ha cred för att committa ett helt år – det är väldigt ovanligt i branded content-sammanhang. Samarbetet mellan Aftonbladet och Telia är ett spännande och intressant experiment och jag är glad att vara med på den båten.”

Det finns flera kritiska röster mot branded content och även Digitala livet diskuterades en del när det sjösattes. Nu när projektet ska avslutas, kan du säga något om för- och nackdelarna med de premisser du jobbat under?
”Kritiken har ibland varit märklig. Har medieutvecklingen gått vissa journalister helt förbi? Den gamla annonsmodellen är död och det är en stor utmaning att få folk att betala för journalistik. Nu har vi förklarat och försvarat vårt samarbete med Telia i månader. Det kanske är dags för kritikerna att kliva fram och förklara hur de tänker få människor att öppna plånböckerna och betala för fri och obunden journalistik? Det är en ganska tuff uppgift att ta sig an – att förändra beteendemönster. De kan också få förklara hur mediehusen ska få in pengar på traditionell annonsering? De intäkterna har rasat, halverats på sju år. Jag lyssnar med blomkålsöron och den som hittar en modell för att finansiera fri och obunden journalistik som når massan får guldstjärna,” säger hon och fortsätter:

”Jag snackar gärna om för- och nackdelar med att jobba på mina premisser, men summerar först när det är slut på samarbetet om tre månader.”

Vad tror du branded content har för plats i journalistiken i framtiden?
”Jag tror på branded content som en väg fram – den trenden är inte över för att Telia drar sig ur. Men för det första tror jag vi ska skippa engelska termer och kalla alltihop "sponsrad journalistik", för det är just vad det är. Det blir klart och tydligt, i stället för luddigt. Jag tror att sponsrad journalistik kommer bli ännu mer spännande framöver. Jag tror att sponsrade redaktioner kan pusha samarbetena i en riktning som också innefattar tuff bevakning och granskningar. Vem vill vara med och sponsra Årets scoop? Ahhh, ramaskri från journalistkåren. Det går inte. Jo, jag tror att det går. Och jag tror att läsarna/tittarna är intresserade och smarta nog. Och jag tror att det finns företag där ute som är modiga nog att kliva ombord. Skulle till exempel Ica och Coop kunna vara med och sponsra en granskning om matens väg från producentlandet till konsumenterna i Sverige – utan att lägga sig i redaktionens jobb? Det hade varit tufft och transparent av matjättarna. Jag tror de vinner poäng på det. Och journalistiken får pengar till en granskning”, säger hon och fortsätter:

”Men kanske har jag bara drabbats av Silicon Valleys allt-är-möjigt-bug och har helt fel”.

Vad ska du göra nu?
”Krama allt jag kan av tiden jag har kvar i San Francisco. Knyta kontakter, jobba hårt och utbilda mig i alla som har med tech och digital att göra. Och lära mig surfa.” 

Fler avsnitt
Fler videos