Gå direkt till textinnehållet

”Jag skrek JAAA rätt ut”

Melodifestivalen är det genom tiderna mest sedda underhållningsprogrammet i Sveriges Television. Under sex veckor pågår turnén runt Sverige under en intensiv mediebevakning. Många av journalisterna återkommer år efter år och rapporterar om den egna lilla värld där en klack som går av kan få stora rubriker.

Sveriges Radios Carolina Norén har bevakat Melodifestivalen sedan 1999. Det betyder att hon varit med längre än festivalgeneralen Christer Björkman.

– Han var ju i och för sig med och tävlade och vann 1992, men jag tror att jag har något sorts rekord i Melodifestivalsammanhang som journalist, säger Carolina Norén.

När Journalisten träffar Carolina Norén befinner sig Melloturnén i Leksand. Ännu en ishall att lära känna och lära sig hitta i. Vilket inte verkar vara det lättaste. När vi väl kommit förbi den väldigt noggranna säkerhetsvakten ”Proppen” ägnar vi de första 20 minuterna åt att leta efter rätt hiss som ska ta oss till ett arbetsrum som ligger högst upp under taket i arenan. I instruktionen står att vi ska leta efter tre kablar på golvet och följa dem, och till slut hittar vi rätt rum.

Annons Annons

Rummet är vanligtvis Radiosportens boning – en liten radiohytt med god utsikt över hela arenan där en skärm som är inkopplad till tv-sändningen är det främsta arbetsredskapet. I rummet bredvid brukar måldomaren vid Leksands hockeymatcher sitta.

Carolina Norén ska läsa in och leverera ett nyhetsinslag från deltävlingen till radions Kulturnytt. Det ska vara en minut långt och får tas om en gång innan det hamnar på 1,02.

– Sekunder är viktigt i radio men det borde gå, annars får de klippa bort någon andningspaus.

Hennes intresse för musik har funnits med från starten av journalistkarriären.

– Jag har alltid samlat på skivor och de första stegen i karriären tog jag på närradiokanaler, de som spelade musik en gång i tiden.

När hon inte kom in på Journalisthögskolan sydde hon ihop en egen utbildning som bestod av alla kvällskurser på Poppius Journalistskola och svenska och ”lite andra ämnen” på Stockholms universitet. Där kom hon i kontakt med student­radion. I samma veva såg hon en artikel där dåvarande chefen för Radio Stockholm, Harald Norbelie, uttryckte att det var brist på kvinnliga programledare. Det triggade henne och trots att hon inte hade någon större erfarenhet skrev hon ett kaxigt brev där hon erbjöd sig att förbättra statistiken. Norbelie hörde så småningom av sig och hon fick ett jobb – trots att hon inte hade körkort, vilket var ett anställningskrav. Det var 1989 och det första hon gjorde var en omröstning av 80-talets bästa låt.

– Jag har alltid älskat den kombinationen – tävling och musik. Jag höll på mycket med sådana omröstningar.

Tio år senare blev hon värvad till riksradion. 1999 kom hennes chef in med ett besvärat uttryck i ansiktet och frågade om hon möjligen skulle kunna tänka sig att sända melodifestivalen. Carolina Norén var inte svårövertalad.

– Jag bara skrek ”JAAA”. Jag har ju älskat det här sedan jag var liten. Men då var det inte speciellt hippt med Melodifestivalen. Jag kom in precis när man började förändra konceptet. 1999 vann Charlotte Nilsson, numera Perelli, och jag fick åka till Israel och så vann hon hela Eurovision. Så det är klart att jag fick blodad tand.

Det är dags för presskonferens nere i arenan där pressen får ställa frågor till programledarna. Carolina Norén har tänkt sig att intervjua Eric Saade. Hon har en speciell story som hon vill fråga honom om. Det är tio år sedan han blev ”upptäckt” i frukostmatsalen i Leksand, Carolina har fått höra berättelsen på tåget upp av kompositören Fredrik Kempe, som var den som fick ögonen på honom.

Christer Björkman och producenten Henric von Zweigbergk introducerar veckans upplägg för pressen. Det är inte överdrivet många journalister som är närvarande dagen före skarpt läge, men det bildas ändå en liten kö vid det ståbord där programledarna tar emot.

– När jag började var det Sveriges Radio, TT, DN, Aftonbladet och Expressen, vi var typ 4-5 journalister. Nu är konkurrensen en helt annan. Nu är det webb, alla har ljud, alla har bild, alla har film, det är sociala medier. Förr kunde man väldigt tydligt märka när de skrivande journalisterna hade levererat på kvällen, då höjdes ljudnivån på hotellrummen, hahaha.

En favorittippad Jon Henrik Fjällgren under repetitionerna. Foto: Tor Johnsson.

En annan trend, enligt Carolina Norén, verkar vara att det sparas in på resor en aning för journalisterna. Många bevakar numera lördagens tävling hemifrån tv:n.

– Det är synd. Du förlorar mycket känsla. Det riskerar att bli en väldigt likriktad rapportering.

Enligt Carolina Norén är det är viktigt att som journalist vara medveten om sin roll och varför man är här.

– Vi, journalisterna, är här för att bevaka. Det är lätt att fascineras av strålkastarljuset och minglandet med artisterna på hotellet eftersom vi ofta bor på samma hotell. Jag vill inte bli kompis med artisterna, men det är väldigt bra att åka hiss med dem och prata lite.

Ett svårt tillfälle var när hennes kommentatorspartner, skådespelaren Björn Kjellman, var med i tävlingen 2006.

– Då undvek jag att prata om honom så mycket.

Att hon har kunnat fortsätta som programledare sedan 1999 förklarar hon med att det är annorlunda med radiomediet.

– I tv kan du inte ha samma programledare varje år, det blir tråkigt. Men i radio funkar det. Man vill gärna ha ett radarpar, som i sportradion med Lasse Granqvist och Ralf Edström. Jag och Björn Kjellman, som är expertkommentator, har kört tillsammans sedan 2001 nu.

Carolina Norén vill att direktsändningen av Melodifestivalen ska kännas lite som ”boken och filmen”. Radiosändningen är boken och tv-sändningen är filmen.

– Jag vill att man ska få egna bilder i huvudet. Jag tycker själv att det är väldigt roligt med det beskrivande momentet, framför allt med kläder.

– Jag tänker att de som inte hinner hem, kanske sitter i en bil eller är utomlands, ska kunna känna att de är med, fast de inte är det.

Radiosändningen kan också bidra med bandade intervjuer backstage med artisterna när tv visar sketcher och mellanakter. Plus eftersnacket som sänds direkt efter. Då blir hon den lilla enmansorkestern, som hon kallar det, och slänger på sig utrustning med antenner, springer ner på från radiohytten till arenagolvet och gör live-intervjuer.

Den stora utmaningen, tycker hon, är att referera ett tv-program.

– Är du radioreporter på sporten så refererar du en match. Jag refererar ett tv-program. Det finns inget som gör lyssnare så irriterade som när man pratar för mycket och stör det som sägs i programmet, säger hon under det att vi vandrar runt i korridorerna för att hitta artistlogerna och då i synnerhet en favorittippad Jon Henrik Fjällgren som hon bokat in intervju med.

Carolina Norén intervjuar Kodjo Akolor, en av de tre programledarna för Melodifestivalen. Foto: Tor Johnsson.

Den jojkande samen med colombianskt ursprung är folkkär som få och gör sin tredje Melodifestival, och Carolina vill veta om det är hans egen ren som är med som bakgrundsbild på scenen.

Intervjun görs till ett intensivt bakgrundsljud bestående av Martin Stenmarck som repeterar sin låt i arenan.

Det blir mycket sena kvällar och pusslande för att få ihop schemat med hennes andra uppdrag på Sveriges Radio: Svensktoppen och P4 Musik. P4 Musik blir under Melodifestivalen Eftersnack efter deltävlingarna. Svensktoppen sänds ibland direkt på söndagarna från den stad hon befinner sig i under turnén.

– Jag har fått ett förtroende från mina chefer att reglera detta själv. Har jag en hög ambitionsnivå får jag ibland skylla mig lite själv. När jag har jobbat klart brukar jag vara sändningsfri i en vecka, och det är rätt skönt. Har du en ledighet att se fram emot är det okej. Så länge det är kul så är det inte jobbigt.

Fotnot: Finalen i Melodifestivalen sänds den 9 mars i Friends Arena i Solna.

 

Vilka är ditt bästa tips för att överleva en Melodifestivalturné?

Torbjörn Ek, Aftonbladet, sedan 2006:
– Ta med dig mat och frukt – inte godis. Strunta i ölen på kvällen, ta en tur på löpbandet på morgonen i stället. Gå in i bubblan ordentligt och hitta intressanta personer att prata med.

 

Markus Larsson, Aftonbladet, sedan 2006:
– Du ska inte betrakta det här som musik utan som tv-underhållning. Skaffa en kollega som Tobbe Ek. Det är utmattande att skriva om luft – men luft kan också vara fantastiskt!

 

Ellinor Svensson, Expressen, sedan 2016:
– Återhämta dig så mycket du kan under lediga dagar genom att umgås med vänner och familj.

 

 

Linda Johansson, Expressen, sedan 2019:
– Planera! Vi har delat upp det bra emellan oss, det gör att det funkar.

 

 

Marko Säävälä, TT, sedan 2001:
– Ta med powerbars. Ät korv i pressrummet. Var medveten om att du går in i en bubbla som inte liknar någonting annat.

 

 

 

Fler avsnitt
Fler videos