Gå direkt till textinnehållet

”Intresset för USAs politik större än någonsin”

Det var tänkt att bara bli en valpodd. Men Donald Trump vann – och nu återuppstår USA-valpodden som USApodden. ”Det kommer nog att märkas att nu är det allvar”, säger Ginna Lindberg.

Ekots utrikeschef Ginna Lindberg gjorde under förra året USA-valpodden tillsammans med programledaren Sara Stenholm Pihl. Podden blev snabbt en av SRs mest lyssnade. Att det blir en ny säsong, som ska följa Donald Trumps första 100 dagar vid makten, är ett resultat av valresultatet den 8 november förra året berättar Ginna Lindberg.

– Tanken var att det skulle vara en valpodd som skulle sluta runt valet. Men när resultatet var klart märkte vi att det gick inte att sluta, tvärtom ökade vi takten och körde poddar varje dag. Det var ett enormt tryck från publiken, man ville ha svar på detaljfrågor och kom med förslag på ämnen.

– Det dramatiska valresultatet har gjort att intresset för amerikansk politik är om möjligt större än någonsin. Vi känner också själva att valkampanjen visserligen var historisk och superspännande, men nu tillträder den mest oförutsägbara presidenten i modern amerikansk historia. Det finns all anledning att fortsätta med podden.

Hur föddes USA-valpodden?

– Jag kom med idén för ett drygt år sedan, innan valkampanjen drog igång. När jag tidigare var korre i Washington märkte jag vilket otroligt stort intresse det finns bland svenska lyssnare för ganska nördiga frågor kring amerikansk politik. Väldigt många lyssnare hörde av sig med detaljerade frågor och hade mycket kunskap och stort intresse. Så jag anade att det skulle finnas en specialintresserad publik som ville ha mer än vi kan erbjuda på våra vanliga plattformar. Vi ska ha en bred utrikesbevakning i FM, man kan inte ha hur mycket USA som helst för då blir det på bekostnad av något annat, säger Ginna Lindberg.

Vad beror USA-intresset på, tror du?

– Dels att det är viktigt på riktigt. Amerikansk politik spelar faktiskt roll för oss, det påverkar hela världen storpolitiskt, ekonomiskt och kulturellt. Dels går det inte att komma ifrån underhållningsfaktorn. Den har att göra med att vi är vana vid att följa amerikansk politik via TV-serier och medier. Vi kan personerna, det blir en sorts dokusåpa att följa ett amerikanskt val. Det gör att man blir ännu mer intresserad av innehållet. Kombinationen är rätt oslagbar.

En House of Cards-effekt?

– Ja. Men det gäller att balansera intresset för dramatiken och de smaskiga intrigerna – som vi som gör programmet också har – med ett seriöst försök till analys av det som pågår i världens främsta stormakt. Det är vår ambition i alla fall.

Betyder dramatiken i valresultatet att tonen i podden nu förändras?

– Det är svårt att säga hur tonen blir, eftersom så mycket är oväntat och oförutsägbart med Trumps presidentskap. Men det finns en naturlig dramaturgi i att kampanja är en sak och regera en annan, det kommer säkert att avspeglas i podden också. Det kommer att märkas att nu är det allvar. De beslut som fattas nu kommer på riktigt att spela roll.

– Sedan hoppas jag att vi kommer fortsätta vara underhållande i vårt sätt att angripa amerikansk politik.

Vågar du spå hur Trumps 100 första dagar som president blir?

– Om man ska tro på vallöftena kommer det bli dramatiska förändringar i amerikansk politik. Jag tror att han har stora förutsättningar att driva igenom dem, med tanke på läget i kongressen. Så jag tror på dramatiska förändringar.

USApodden har premiär på onsdag och det första avsnittet spelas in inför publik i Radiohuset i Stockholm.

Fler avsnitt
Fler videos