Den tyske Kristdemokraten och EU-parlamentarikern Axel Voss är nöjd med att lagen om ny upphovsrätt fick en majoritet i dagens omröstning. FOTO: Marc Dossmann

Internetjättar måste betala till utgivare och journalister

12 september, 2018

Företag som Google och Facebook kommer att behöva dela med sig av sina annonsintäkter till tidningar, enligt en ny EU-lag. Lagen är skriven så att både utgivare och journalister ska få ta del av ersättningen. UPPDATERAD

I dag röstade EU slutgiltigt om den nya lagen som ska stärka upphovspersoners rättigheter. Lagen fick en klar majoritet då 438 EU-parlamentariker röstade för lagen, 226 röstade mot och 38 lade ner sina röster.

– Jag är väldigt glad över att det, trots den starka lobbykampanjen från internetjättar, nu finns en majoritet i kammaren som ställt sig bakom behovet av att skydda principen om rättvis lön för europeiska upphovsmän, sade Axel Voss, tysk kristdemokrat och föredragande i ärendet efter omröstningen, enligt ett pressmeddelande från Europaparlamentets kontor i Sverige.

Den nya upphovsrättslagen spänner över ett antal områden. Den del av lagen som är mest betydelsefull för tidningsbranschen är artikel 11 som av kritikerna kallas för ”länkskatt”. Enligt den nya lagen måste internetföretag som Google betala tidningar för att publicera små utdrag av en nyhetstext, till exempel tillsammans med länkar. Lagen preciserar att en del av intäkterna ska gå till journalister. Ersättningen får alltså inte enbart gå till utgivarna.

För att stötta mindre och nystartade internetföretag är små plattformar och mikroplattformar undantagna från den nya lagen.

Nästa steg blir att Europarlamentet ska förhandla lagen med medlemsländernas regeringar.

”De stora inkomsterna har hitintills hamnat i fickan på amerikanska nätgiganter”


Journalistförbundets upphovsrättsjurist Olle Wilöf är positiv till beslutet om den nya lagen.

”Det är glädjande att förslaget gick igenom och att EU-parlamentet förstår behovet av att stärka upphovspersonerna och de europeiska mediernas ställning generellt sett i en tid där de stora inkomsterna hitintills hamnat i fickan på amerikanska nätgiganter, aktörer som aldrig tidigare betalat för journalistik”, skriver han i ett mejl till Journalisten.

Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter, är också mycket nöjd.

”Dagens omröstning i EU-parlamentet är en seger både för publicister och kreatörer. En ny `publisher’s right` ger tidskrifter och tidningar en stärkt upphovsrätt liknande den som redan finns för tv, film och musik. Den kommer att vara ett viktigt instrument för att kunna se till att användning av journalistiskt material sker på rimliga villkor”, skriver hon i en kommentar till Journalisten.

”Faktum är att det här beslutet är hål i huvudet”


I en tidigare omröstning var samtliga svenska EU-parlamentariker emot den nya lagen. Fredrick Federley (C) var en av de mest kritiska. Han röstade emot även i den slutliga omröstningen som hölls idag.

”Det här var inget bra beslut. Faktum är att det här beslutet är hål i huvudet. Man kan givetvis se till att stärka upphovsrättsägares regler utan att hota det öppna internet. Vi har lagt ett flertal balanserade ändringsförslag där i princip alla röstades ner”, skriver han till Journalisten.

Journalisten har tidigare skrivit om hur åsikterna om den nya lagen går isär.

Kommentarer

Det finns 1 kommentar på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Inlagt av Bertil Lindgren ons, 2018-09-12 22:20
Den här lagen är ju mycket lik den som funnits i Tyskland i några år. Hur mycket pengar har tyska ridningar fått på denna länkskatt?

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies