Gå direkt till textinnehållet

Internetanvändningen ökar inte

Mediebarometern för 2012 visar att användandet av internet inte ökar i Sverige. Dagspressen tappar medan de sociala medierna fortsätter att öka.

Svenskarna använder olika medier under 374 minuter en genomsnittsdag, nästan 6 timmar och 15 minuter. Det visar Nordicoms Mediebarometer för 2012.

Populäraste mediet är fortfarande TV. 83 procent av svenskarna använder TV en genomsnittsdag och användningstiden är 98 minuter, varav 93 minuter är ”vanlig TV”.

På andraplats kommer internet som 74 procent av svenskarna använder en genomsnittlig dag, i 96 minuter per dag. Men för första gången sedan mätningarna började göras 1999 ökar nu inte internetanvändandet. 2011 använde också 74 procent av befolkningen 9-79 år internet en genomsnittlig dag.

Dagspressen fortsätter att tappa i Mediebarometern för 2012. 69 procent av svenskarna använde en dagstidning i papper eller digitalt en genomsnittsdag förra året, mot 73 procent 2011. Svensken lägger ned 25 minuter per dag på att läsa dagstidningar, varav 21 minuter i papperet.

Totalt använder svenskarna 9 minuter om dagen till att konsumera traditionella medier på internet (tidning, radio, TV, tidskrift).

47 procent av svenskarna använde sociala medier en genomsnittlig dag 2012, mot 42 procent 2011. I snitt använder svenskarna 17 minuter om dagen åt sociala medier.

 

Medieanvändningen i Sverige 2012
Andel av befolkningen 9-79 år en genomsnittlig dag (%)

TV  83 procent

Internet  74

Dagstidning  69

Radio  67

Bok  34

Tidskrift  33

Mp3  28

Text-TV  21

CD-skiva  16

Video/DVD  9

Bio  1

(Samtliga siffror ovan omfattar användning oavsett plattform.)

 

Medier på nätet
Andel av befolkningen 9-79 år en genomsnittlig dag (%)

Sociala medier  47 procent

Traditionella medier på internet  32

Datorspel  29

Onlinespel  23

Videoklipp  21

Dagstidning på internet  19

Webb-TV  7

Ljudbok  3

Webb-/poddradio  3

Tidskrift på internet  2

E-bok  1

Fler avsnitt
Fler videos