Gå direkt till textinnehållet

Intern kritik mot neddragningarna på Dagens Media

I en debattartikel kritiserar Dagens Medias redaktör Linnea Kihlström  nedskärningar inom mediebevakningen, bland annat på den egna redaktionen. Di-gruppens affärschef Peter Fellman anser att smärtgränsen är nådd för hur mycket DM kan banta, men den avgående chefredaktören på tidningen håller inte med om redaktörens kritik.

I en text på sajten, med rubriken ”Vem bryr sig egentligen om mediebevakningen?” skriver Linnea Kihlström, redaktör på Dagens Media, om de nedskärningar hon har varit med om de senaste sex åren. 

Men också hur mediebevakningen har förändrats runt henne under samma period.

”När jag började arbeta i mediebranschen 2015 så kunde man – förutom i facktidningen Journalisten och Medierna i P1 – också ta del av branschnyheter på Resumé, Dagens Media och Medievärlden. I dag har Resumé lämnat bevakningsområdet och de senare två titlarna har slagits ihop. 

Annons Annons

Under samma period har det totala antalet medarbetare på det som i dag utgör Dagens Media gått från 13 (plus en praktikant, en korrekturläsare och två säljare) till 4,5 personer, inklusive chefredaktören”, skriver hon. 

Kihlström skriver också att det säger sig självt att det går ut över den journalistiska produkten när både antalet aktörer och personalstyrkan på Dagens Media förändras så.

Vad är problemet anser du?

– Det är inte svårare än att i takt med att vi blir färre tvingas vi prioritera hårdare, våra möjligheter att göra de fördjupningar som vi tror är väldigt viktiga för att öka de digitala intäkterna minskar ju, det är huvudproblemet, säger Linnea Kihlström till Journalisten. 

Vad säger ledningen när ni påpekar detta?

– Jag upplever att vår ledning tycker mediebevakningen är viktig, och vi är inte förskonade från det som sker i resten av branschen. Men jag tror dock att det – om vi ska fortsätta ha en mediebevakning – är viktigt att investera i journalistiken, säger hon.

Har nedskärningarna börjat påverka arbetsmiljön?

– Vi är ganska bra på att prioritera, vi jobbar inte ihjäl oss på något sätt, utan det handlar framför allt om att vi får prioritera hårdare, säger hon.

Sedan Bonnier News tog över har de bland annat tagit beslutet att skrota Medievärlden och bantat i organisationen. De har även lagt ned papperstidningen på Dagens Media. 

Peter Fellman, affärsområdeschef för Di-gruppen där Dagens Media ingår, håller med Linnea Kihlström om att man inte kan krympa hur mycket som helst. 

Sedan Peter Fellman tog över ansvaret för titeln för ett par år sedan har de arbetat med att ändra organisationen, berättar han.

– För att man ska kunna börja växa och stärka en tidning så måste man så småningom gå plus minus noll och sen bli lite lönsam. Vi har ändrat affärsmodellen för organisationen till en matris-modell, som egentligen gäller allt förutom redaktionen. På det sättet har vi effektiviserat så att vi kan börja investera i journalistiken igen.

Peter Fellman. Foto: Tor Johnsson.

Dagens Media och Resumé är bland de två varumärken inom koncernens branschmedier som har växt mest procentuellt sett säger Peter Fellman. Om den utvecklingen fortsätter finns det alla möjligheter att börja investera i journalistiken, menar han.

Vart går smärtgränsen för när agens Media inte längre kan göra den kvalitetsjournalistik som läsarna efterfrågar?

– Smärtgränsen går exakt här någonstans, vi kan nog inte krympa mer på redaktionen. 

Finns det planer på några satsningar under det här året?

– Det får vi se. Fredrik Svedjetun (avgående chefredaktören red.anm) och de andra medarbetarna har gjort ett superbra jobb och fått igång läsningen bra, nu ska vi hitta en ny chefredaktör och tillsammans med den personen göra upp en plan för hur vi ska stärka dem. Och sätta upp en tidsplan för det.

Jämfört med andra titlar inom hans affärsområde ser Peter Fellman dock vissa svårigheter för en tidning som Dagens Media. 

– Om man jämför med titlar som Aktuell Hållbarhet eller Dagens Medicin där marknaden är jättestor finns det en problematik med Dagens Media, vilket är att mediemarknaden är inte jättestor i Sverige, och den går inte jättebra. 

– Det är exempelvis svårt att hitta en bra affär när det gäller events eller utbildningar som vi hittar med de andra varumärkena. Men de gör ett superbra jobb på redaktionen och har vänt kurvan, fortsätter han.

I veckan kom också nyheten att Fredrik Svedjetun lämnar posten som chefredaktör för Resumé och Dagens Media, för att bli ansvarig utgivare och chefredaktör på Market och Dagligvarunytt, också det Bonnier-titlar. 

Han har jobbat i totalt elva år som chefredaktör för Dagens Media, i två omgångar, och tre år på Resumé och tycker att det var dags att gå vidare:

– Jag känner någonstans att även om området marknadsföring och media är otroligt spännande, så är jag sugen på att grotta ned mig på djupet i nya branscher och lära mig nya saker, säger Fredrik Svedjetun. 

– Sen känner jag att vi har gjort mycket av det jag ville att vi skulle göra med titlarna. Vi har gjort om sajterna, vi hart infört betalväggar och satsat på premium-journalistik digitalt som har börjat flyga. Mina kunskaper och erfarenheter av det arbetet skulle också funka bra på mitt nya jobb, fortsätter han. 

Fredrik Svedjetun (bilden ovan) håller inte med om Linnea Kihlströms kritik, vilket de också diskuterade innan krönikan publicerades.

Även om det är slimmat och tufft, speciellt om någon är sjuk på redaktionen, så anser han att de kan göra det jobb man ska.

– Vi har lite olika syn på det där. Självfallet är det så att det har blivit mer slimmat, det är någonting som hela branschen plågas av inklusive oss. Men jag upplever ändå att vi har nått en form av vändpunkt för båda titlarna där vi börjar öka intäkterna och framtiden ser ljus ut. Om den här utvecklingen fortsätter kommer vi säkert börja anställa mer personal, säger han.

Fler avsnitt
Fler videos