Gå direkt till textinnehållet

IDG skrotar premiumlösning

Mindre än två år efter lanseringen gör IDG om sitt medlemskap IDG Pro till en gratisvariant.

I december 2019 sjösatte it-nyhetssajten IDG.se premiumformatet IDG Pro, ett medlemskap som kostat från 249 kronor i månaden. Ambitionen var att utveckla it-journalistiken och skapa ”den viktigaste gemenskapen för svenska it-proffs”.

Nu meddelar IDG att man skrotar betallösningen och gör medlemskapet kostnadsfritt.

Marcus Jerräng är chefredaktör för Computer Sweden, CIO Sweden och IDG.se. Enligt honom beror förändringen inte på att betalmodellen inte gått så bra som förväntat:

Annons Annons

– Betaldelen av vår medlemsmodell har fungerat helt i linje med våra förväntningar när vi startade. Att vi nu går över till att enbart fokusera på kostnadsfria medlemskap är ett strategiskt beslut som bland annat grundar sig i att IDG i dag jobbar mycket mer globalt med gemensamma strategier och erbjudanden i alla länder där vi finns, menar Marcus Jerräng.

– I våra gemensamma strategier är inte den här typen av läsarintäkter prioriterade, så därför kan vi nu göra våra b2b-medlemskap kostnadsfria för läsarna. På det sättet har vi möjligheten stärka relationerna med ännu fler i våra viktigaste målgrupper och hittills har mottagande bland läsarna varit fantastiskt bra. 

Fler avsnitt
Fler videos