IDG skrotar premiumlösning

7 oktober, 2021

Mindre än två år efter lanseringen gör IDG om sitt medlemskap IDG Pro till en gratisvariant.

I december 2019 sjösatte it-nyhetssajten IDG.se premiumformatet IDG Pro, ett medlemskap som kostat från 249 kronor i månaden. Ambitionen var att utveckla it-journalistiken och skapa ”den viktigaste gemenskapen för svenska it-proffs”.

Nu meddelar IDG att man skrotar betallösningen och gör medlemskapet kostnadsfritt.

Marcus Jerräng är chefredaktör för Computer Sweden, CIO Sweden och IDG.se. Enligt honom beror förändringen inte på att betalmodellen inte gått så bra som förväntat:

– Betaldelen av vår medlemsmodell har fungerat helt i linje med våra förväntningar när vi startade. Att vi nu går över till att enbart fokusera på kostnadsfria medlemskap är ett strategiskt beslut som bland annat grundar sig i att IDG i dag jobbar mycket mer globalt med gemensamma strategier och erbjudanden i alla länder där vi finns, menar Marcus Jerräng.

– I våra gemensamma strategier är inte den här typen av läsarintäkter prioriterade, så därför kan vi nu göra våra b2b-medlemskap kostnadsfria för läsarna. På det sättet har vi möjligheten stärka relationerna med ännu fler i våra viktigaste målgrupper och hittills har mottagande bland läsarna varit fantastiskt bra. 

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies