Gå direkt till textinnehållet

”Har man många bra artiklar blir det till slut bra”

Efter en vecka med betalvägg har NWT passerat 100 nya digitala prenumeranter. För hela koncernen är antalet nu uppe i drygt 300. Redaktionschefen Mikael Rothsten tror att deras läsare är redo att betala för innehållet nu.

NWT är en av de sista tidningskoncerna ut med betalvägg. Förutom de nya prenumeranterna har även 2 200 personer aktiverat sitt digitala konto för att kunna läsa plusartiklarna på nätet.

Förra måndagen kickade betalväggen igång hos Filipstad Tidning, Kristinehamns-Posten och Karlskoga Tidning. Dagen därpå följde Nya Wermlands-Tidningen efter och fler av koncernens tidningar gör samma resa under denna vecka.

– Man kan tycka att 100 personer inte är så mycket men i vår bransch har vi inte varit bortskämda med nya prenumeranter. Det vi framför allt ser är ju att folk är beredda att betala för vårt material vilket är positivt. Vi skruvade faktiskt ned förväntningarna lite innan det här och förstår att det inte är en bra artikel som ger 100 konverteringar. Men har man många bra artiklar blir det till slut bra, säger Mikael Rothsten, redaktionschef på NWT.

Annons Annons

Har läsarna kommit med någon kritik?
– Vi har fått en del synpunkter på sociala medier men överlag finns det en stor förståelse för det här i dag. Framför allt jämfört med 2013 när vi införde betalvägg förra gången.

Då drog ni tillbaka den?
– Vi öppnade upp allt mer efter ett tag. Egentligen tog vi väl aldrig bort Plus men vi har inte haft så mycket av det materialet på senare år. 2013 var utgångspunkten att vi sätter lås på allt material digitalt, och så trodde man att vi skulle rädda kvar printprenumeranterna, men den utgångspunkten funkade inte. Nu tittar vi i stället på andra företag som har varit framgångsrika och har börjat med att analysera det egna materialet för att se vilka artiklar som blir väldigt lästa på webben. Utifrån det har vi utformat vårt Plus-tänk.

Så vad är det för typ av artiklar som funkar på NWT?
– Vi gör väl samma analys som alla andra, det är lokala nyheter och lokal sport som går bra. Det finns inget hokus pokus eller hemlighet. Det handlar om fördjupningar, att skriva om människor, göra uppföljningar, att hitta människorna bakom. Händelsenyheterna är ju öppna och gratis även på vår sajt.

Varför tog det så lång tid innan NWT hoppade på betalväggs-tåget?
– Det handlar om att tiden är mogen nu. Den digitala betalningsviljan har förändrats och där får vi i branschen vara tacksamma mot Netflix, Spotify och andra aktörer som har gått före oss. Vi har också varit noga med att göra hemläxan den här gången, så det är ett antal pusselbitar som fallit på plats nu. Förhoppningsvis blir det mer framgångrikt denna gång.

Har ni räknat på hur många nya prenumeranter ni behöver innan årets slut?
– Nej, vi har ingen kalkyl. Däremot så vet vi ju precis som alla andra att vi måste öka våra digitala intäkter.

Fler avsnitt
Fler videos