Gå direkt till textinnehållet

Här är de nominerade till tidskriftspriserna

Nu är det klart vilka som slåss om tidskriftspriserna i år. Vinnarna utses på Tidskriftsgalan i november.

Här är de nominerade:

Nominerad till Tidskriftspriset 2021: 

ÅRETS GRANSKNING

Annons Annons

Adresskaoset – jakten på de hemlösa
Anders Paulsson, AnnaKarin Löwendahl och Kristina Wahlgren, Hem & Hyra

"Med journalistiskt fotarbete, omfattande kartläggning och uthållighet avslöjades hur en välmenande lagstiftning slog snett – och drabbade samhällets mest utsatta."

Barnen ingen vill ha
Johan Frisk och Anna Wallenlind Nuvunga, Faktum

"Sällan har en granskning visat så stora brister hos myndigheterna som har till uppgift att vårda och värna våra barn och ungdomar.
Genom att syna hundratals dokument och rapporter blottar de hur vården för ungdomar på SiS-hemmen missköts, hur de unga straffas för det och hur vuxenvärlden duckar ansvar."

Fallet Nathalie
Anton Andersson, Handelsnytt

"Ett starkt avslöjande som blottade stora brister hos en av Sveriges största handelsjättar. Bra journalistik ska göra skillnad och det gjorde Anton Andersson. Hans gedigna granskning gav ett ungt brottsoffer en röst – och upprättelse mot cyniska chefer."Männen bygger miljardbolag på feminism – kvinnor kammar hem noll
Towe Boström och Johanna Ekström, Breakit

"Genom att granska en miljardindustri i feministisk skrud avslöjades att klyschor om jämlikhet och kvinnokraft var tomma ord: vinsten hamnar i slutändan i männens fickor."

ÅRETS JOURNALIST

Christer Bjöhle, Horisont
"För att han medryckande, genomarbetat och engagerat lyckas skildra det lilla samhället i det längre formatet. Med dramaturgisk skicklighet visar Christer Bjöhle vägen in i en gotländsk värld som både griper tag och berör – och där den grävande journalistiken både blir bildlig och bokstavlig."

Per Grankvist, Vad Vi Vet
"För att han genom högt engagemang och osviklig skärpa sprider folkbildande journalistik i en alltmer komplex värld. Per Grankvist gör det svåra lättbegripligt, men ger också tyngd åt det lättsamma. Med Vad Vi Vet ökar förtroendet ytterligare för kvalificerad journalistik."

Josefin Olevik, Vi
"För att hon med stilistisk höjd och osviklig tonträff tar läsaren med in i reportagets och personporträttets allra innersta rum. Josefin Olevik tar sig an svåra ämnen med ett unikt personligt tilltal, mejslar fram intervjupersoner med skarp exakthet och låter vaga samtidsfenomen bli begripliga. Med sina reportage, texter och intervjuer ökar Josefin Olevik vår förståelse för den innersta kärnan, den egna existensen."

Elinor Torp, Dagens Arbete
"För att hon synar statliga bolag som sviker sina funktionshindrade medarbetare, fackförbund som inte försvarar sina medlemmar, företag som utnyttjar sina invandrade anställda … Många stora medier har inte längre specialreportrar och prioriterar heller inte arbetsmiljöjournalistik, men Elinor Torp rapporterar, år efter år. Välskrivet, välbalanserat – och väldigt viktigt."

ÅRETS TIDSKRIFT FACKPRESS

Allt om Diabetes
"En tidskrift om en allvarlig sjukdom i färgglad och ledig dräkt –Tidningen Allt om Diabetes lockar till läsning och ger uppmuntran och pepp till läsekretsen utan att för den skull missa allvaret. Modern folkupplysning när den är som bäst."

Arbetet
"Med sin slagkraftiga mix av tunga grävjobb och bländande bildjournalistik sprider Arbetet ljus över den svenska arbetsmarknadens bakgårdar. Med träffsäker ton och läsarnas bästa för ögonen sätter Arbetet agendan på långt fler plattformar än sina egna. Kort sagt – Arbetet gör jobbet."

Breakit
"Breakit startades med oddsen mot sig. I en tid när få fick ordning på digitala satsningar klev denna uppstickare fram med mod och kaxighet. Sex år senare visar Breakit att den kan stå på egna ben, med pigga granskningar och nya grepp."

Socionomen
"Starka människoöden och brännande sociala frågor skildras i denna tidning som riktar sig till en av Sveriges hårdast pressade yrkeskårer. Iklädd ny kostym och med omsorg om både innehåll och form tar Socionomen krafttag för att möta behoven hos en ny generation samhällsbärare."

ÅRETS TIDSKRIFT POPULÄRPRESS

Dagens ETC
"Ett nätapotekslager där det förekommer allvarliga oegentligheter, grava uppgifter om en stjärnkock, poliser som inte kan bete sig på sociala medier. Dagens ETC har vågat satsa på god journalistik inom områden som engagerar läsekretsen, något som lönat sig i både nya prenumeranter och genomslag. Med starka avslöjanden har en liten aktör kunnat tävla mot de stora och visat att det finns hopp och en framtid för journalistik som är på tårna."

Svensk Damtidning
"Kan en 130 år gammal dam verkligen vara digital, modern och relevant? Svaret är ja – åtminstone när det kommer till Svensk Damtidning. Med en mix av förstklassigt kungligt skvaller och nyheter, kombinerat med fördjupande journalistik, har Svensk Damtidning lyckats bjuda på glitter och glam i en tid då vardagen varit gråare än på länge. Man har dessutom lyckats växa digitalt och nått ut till fler – utan att tappa sin trogna målgrupp på vägen."

Travronden
"Pandemin slår till och travet begränsas. Då ställer Travronden om och satsar än mer digitalt. Fördjupande journalistik om människorna och studioprogram ersatte bevakningen på plats. Interaktivitet med läsarna, nya samtalsforum och en helt ny digital auktion för hästar – allt resulterade i en stark ökning av antal prenumeranter och nya affärer. Travronden valde att ställa om, i stället för att ställa in."

Vego
"Få tidningsmakare brinner så starkt för sin idé och personifierar sitt varumärke på samma entusiastiska och uppfinningsrika vis som Mattias Kristiansson. ”Kravlös vegomat åt alla” är visionen i det färgsprakande magasinet, i podden, i filmer på Youtube och i växande sociala kanaler. Vego får den nödvändiga omställning av kosten som vi alla måste göra att bli inspirerande och lustfylld. Ny finansiering har möjliggjort fortsatt tillväxt och en helt ny sajt. Magasinsbranschen behöver fler chefredaktörer som är tydliga röster."

ÅRETS DESIGN

Janna Ayres, Lotta Holmström och Anders Tjernblom, dagensarbete.se
"Tydlig, enkel och användbar – i allt från flamsäkra BH:ar till falska truckkort. Här utnyttjas de fördelar som ges i en digital produkt samtidigt som berättelser med starka bilder och smarta illustrationer lyfter hela upplevelsen."

Johan Jarnestad, Anna Lundin och Erik Westin, Forskning & Framsteg
"Med ett lika pedagogiskt som lustfyllt formspråk förmedlas komplex kunskap på ett lättfattligt sätt. Forskning & Framstegs design-team tar sina läsares nyfikenhet på allvar och gör världen lite mer begriplig."

Carl Anders Skoglund, Hemslöjd
"I en tid då ”upcyclat” och återvunnet vinner över massproduktion är numera klassiska tidningen Hemslöjd mer rätt än någonsin. Det här är hantverk med kvalitet från de stora dragen in i minsta detalj."

Jonas Ström, Törst
"En rakt igenom illustrerad produkt med humor och konceptuell elegans som får läsarna att inte bara njuta av ett glas vin utan också uppleva högklassig påkostad tidningsdesign."

ÅRETS OMSLAG

DI Weekend nr 37/2020
"Det osannolika blev plötsligt verklighet. Och Rickard Gustafson erkänner att han stod inför en utmaning som inget företag någonsin kunnat ana. Bilden där SAS VD sitter i ett i övrigt tomt plan säger allt: det fanns ingen krisplan."

Modern Psykologi nr 6/2021
"I en tid som mest dominerats av svarta rubriker, går Modern Psykologi mot strömmen och satsar på ”Det sorglösa numret”. Budskapet går inte att missa: tillsammans utstrålar symbolen, färgerna och rubriken hundra procent värme och glädje."

Svensk Golf nr 9/2020
"Det illustrerade omslaget skapar en direkt känsla som målgruppen kan identifiera sig med: ”varför gick det så dåligt på golfbanan idag?” Ett mycket väl genomfört omslag med flera intresseväckande detaljer, till exempel spelarens tårar som formar ett vattenhinder och loggan som blir en del av kepsen."

Vogue Scandinavia premiärnumret 2021
"Loggan behöver ingen närmare presentation, men bilden väcker nyfikenhet: vad gör Greta Thunberg på ett modeomslag? Kan man verkligen kombinera fashion och hållbarhet? Nya Vogue Scandinavia gör ett ärligt försök, och bara det är värt att uppmärksamma."

ÅRETS GREPP

Auktionssajten Menhammar Onlines Sales, Travronden
"Ett problem vändes till en möjlighet och på så vis skapades ett helt nytt affärsben. En lösning med så många fördelar att den kommer leva längre än pandemin. Nu travar konceptet vidare ut i världen."

Greppa brösten, MåBra
"Vad gör en tidskrift när redaktionen har information som kan rädda liv? Startar en publicistisk kampanj och riktar strålkastarljuset mot ett vanligt men okänt tillstånd. Det kallar vi ett livsviktigt grepp, helt enkelt."

Shift, Breakit i samarbete med Bling
"De fick målgruppen att höja blicken och shifta spelplan. Över 250 team sökte när riskkapitalet blev tillgängligt för entreprenörer i en helt annan ort. Ett tidskriftsgrepp värt 12 miljoner."

Femwash, Breakit
"Alla rätt – igen. Ett grepp som lyckas kombinera journalistik, kampanj och affär därtill med ett viktigt syfte. De tvättade branschen ren från falsk feminism."

ÅRETS LJUD & RÖRLIGT

Beauty och bubblor liveshopping by Aller media
"Influencer marketing, infomercial och liveshopping nedkokat till sin rena essens. TV-shop för millennials med den hänförda studiopubliken flyttad till ett kärleksbombande chattfönster. Rakt in i målgruppen med hängivenhet och entusiasm."

#kampenförettbarn, allas.se
"Kampanjformatets slagkraft och tidskriftens känsla för berättande lyfter en av livets stora sorger – ofrivillig barnlöshet. Intima personporträtt i video ger känslostyrka åt en helhet som också innehåller kvalificerad medicin- och samhällsjournalistik om ett ämne som för många är svårt att tala om. Men nog saknas männen lite?"

Under huden med Kakan Hermansson by Aller media
"En långkörare som allt mer gått från ytan till djupet, och därmed utvecklats till en av Sveriges ledande intervjupoddar genom Kakans professionalism och raka intervjustil. En podd som nu mer än någonsin håller vad titeln lovar."

Youtube-satsningen Förnuft & känsla, Auto Motor & Sport
"Högt produktionsvärde matchar såväl den blänkande lacken från bilarna som de skickliga programledarna. Stadigt förankrade i sitt varumärke lyckas de med humorns hjälp tala till även en skeptisk del av publiken om en ny tid för branschen. Nytt för i år är en liten internationell satsning med engelsk titel och textning."

ÅRETS SKOLTIDSKRIFT

O(r)den, Midgårdsskolan Umeå
"Vad som väntar efter studenten är alltid ovisst. Den känslan har Midgårdsskolan tagit fasta på och vigt samtliga sidor till de möjliga kriser som väntar efter examen. Med en dos svart humor lyckas redaktionen navigera mellan både stora och små frågor."

The Rydberg Tribune, Viktor Rydberg Odenplan
"Ett imponerande produktionstempo och kvalitativt innehåll gör att tidningen ständigt ligger i framkant. Här lyser redaktionens engagemang i både i text och form. Starka reportage blandas med quiz och politik i en smart förpackad mix."

The Real Deal, skoltidning av Norra Reals medieförening Stockholm
"Anrika Norra Reals skolanda syns klädsamt mellan raderna, där samtida nyheter varvas med anekdoter och en intern bevakning som värnar skolans kultur. Här samsas högt och lågt i ett innehåll elegant kurerat av både redaktör och formgivare."

Åssit, Strömbackaskolan Piteå
"Strömbackaskolans tidning levererar en tydlig känsla från pärm till pärm. Läsaren lotsas genom sidorna via en fint förpackad röd tråd. Ord och bild jobbar i bra lagarbete med en tydlig publicistisk agenda."

Fler avsnitt
Fler videos