Gå direkt till textinnehållet

Har 35 000 läsare men vill inte betala frilansar

Musiktidningen Gaffa kallar sig en av Sveriges största musiktidningar men vill inte betala för recensioner. Samma sak gäller Orkesterjournalen, värdens äldsta jazztidskrift som ännu ges ut, samt Tidningen Kulturen. Efter Journalistens artikel om LitteraturMagazinet som letade recensenter som kunde jobba utan lön, så har det kommit in en rad tips om en allt tuffare värld för musikjournalister.

I förra veckan skrev Journalisten om LitteraturMagazinet som i en annons sökte recensenter som kan jobba utan lön. Reaktionerna har inte låtit vänta på sig och sedan dess har vi fått in en rad tips från musikjournalister ute i landet som tvingats arbeta kvällar, helger och ledig tid för ingen – eller väldigt låg lön.

Gratistidningen Gaffa har en upplaga på cirka 35 000 och kallar sig en av Sveriges största musiktidningar. Man har två heltidsanställda på redaktionen, en chefredaktör och en redaktör och man delar också ut Gaffapriset varje år till Sveriges artistelit. En journalist som jobbat åt Gaffa beskriver hur man får recensera konserter helt utan lön. Betalningen är att ”komma in gratis på spelningen”.

”För varje recension får musikskribenter 50 kronor och skivan/boken/DVD:n. Dock får man det mesta materialet via länkar i dag så det blir sällan någon fysisk vara. Utbetalning får du när du genom dina recensioner nått till 1000 kronor, alltså 20 recensioner (inte inräknat liverecensioner, de får du ej några pengar för)”, skriver journalisten som vill vara anonym till oss.

Annons Annons

Samtidigt beskriver källan hur Gaffa alltid har minst en journalistpraktikant rullande för att kunna uppdatera hemsidan med nyheter.

Hur de ska hålla kvalitén och vara trovärdiga om man inte betalar någon lön?
"Tror väldigt få skriver om musik enbart av ekonomiska motiv utan det gör man av ett djupt och passionerat intresse, där finns kvalitén och trovärdigheten. Vi har också skribenter som inte alls vill ha betalt för sitt intresse och hobby”, skriver Gaffas chefredaktör Johan Lothsson i ett mejl till Journalisten.

Menar du att musikjournalistik inte skulle vara lika professionell som annan journalistik?
”Nej, det menar jag inte utan syftar på att ingången till musikjournalistik för många ofta kommer från musikintresset snarare än värvet, men det ena utesluter förstås inte det andra. Man kan hålla hög kvalité med trovärdigheten i behåll även om det inte är musikjournalistiken man lever på i första hand”, skriver Johan Lothsson.

Chefredaktören slår ifrån sig om uppgifterna att man utnyttjar journalistpraktikanter för att uppdatera sin webb.

”Nej det är inget vi har satt i system. Det är många som söker och vi tar emot praktikanter från landets journalistskolor och nästan alltid har vi praktikanter under perioden november till april/maj”, menar Lothsson.

Journalisten har också fått tips av frilansar från Orkesterjournalen, med 80-åriga rötter i jazzmusiken, som inte heller betalar för sina recensioner. Man har inte heller betalat på minst tio år enligt redaktören Magnus Nygren. En av de anonyma tipsarna berättar för oss hur hen till sist tröttnade när det krävdes ännu mer obetald arbetstid för att skräddarsy texterna enligt Orkesterjournalens specifikationer.

”Skulle vi betala för alla recensioner skulle det inte finnas någon tidning att publicera recensionerna i. Vi skulle inte ha råd att komma ut”, skriver Magnus Nygren i ett mejl.

Hur ska ni få kvalitativa recensioner med trovärdigt innehåll om ni inte betalar?
”Jag anser att vi har kvalitativa recensioner i OrkesterJournalen idag. Som tur är finns det många kunniga människor som är beredda att jobba ideellt för saker de tycker är viktiga. Så länge ingen annan tjänar på det fungerar det, såväl praktiskt som ideologiskt”, menar Magnus Nygren.

När det gäller Tidningen Kulturen uppger man själv att man har under 100 000 kronor i budget per år vilket gör att man inte kan betala för recensioner. Tidningen har funnits på nätet sedan 2006 och får stöd av Kulturrådets kulturtidskriftbudget.

Redaktören Johan Hammarström blir irriterad när jag frågar honom samma sak som de andra ansvariga:

Hur ska man få kvalitativa recensioner med ett trovärdigt innehåll om man inte betalar?
”Du bygger in en insinuation i frågan som gör den i praktiken omöjlig att besvara. Min uppfattning är att vi har hög kvalitet och trovärdighet på våra recensioner”.

Jag menar inte att insinuera något, tvärt om. Jag tycker det är en relevant fråga eftersom jag utgår från att trovärdigheten mot era läsare är viktig för er?
”Självklart är det viktigt för oss”, svarar Hammarström.

Fortsätt tipsa Journalisten på kg@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos