Gå direkt till textinnehållet

Halverad vinst för Expressen

Expressens resultat blev 42 miljoner kronor, mer än en halvering jämfört med 2015.

Omsättningen för Expressen blev dryga 1,2 miljarder kronor och resultatet 42 miljoner. 2015 blev resultatet 88 miljoner kronor.

Annonsintäkterna ökade med två procent 2016 jämfört med 2015. De digitala annonserna utgör nu 61 procent av Expressens reklamförsäljning. Den snabbast växande produkten var webb-TV-reklam som ökade med 65 procent, uppger Expressen i ett pressmeddelande.

”Vi har en stabil lönsamhet och har därför under 2016 kunnat investera mer i teknikutveckling samt Expressen TV, satsningar som gett resultat i större marknadsandelar och därmed ökade annonsintäkter. Trots den strukturella nedgången inom print har Expressen faktiskt ökat den totala reklamförsäljningen hela fyra år i följd”, säger Expressens VD Anders Eriksson i en kommentar. 

Annons Annons
Fler avsnitt
Fler videos