Gå direkt till textinnehållet

Gratistidningskriget i Danmark över

Nedläggningen av danska gratistidningen Urban innebär att det nu bara finns två gratistidningar kvar i Danmark.

Den ekonomiska krisen och lågkonjunkturen tvingade Berlingske att lägga ned gratistidningen Urban som startades 2001, enligt koncernens VD Lisbeth Knutsen. 87 personer varslas om uppsägning inom koncernen.

Minst elva redaktionella tjänster försvinner på Berlingske och dessutom försvinner alla de elva redaktionella tjänsterna på Urban. Tjänster kommer också att försvinna från B T. Det uppger danska Journalisten.

Men Urban ska leva vidare i digital form. "Vi har beslutat att tänka nytt i fråga om varumärket Urban, och det i ett helt nytt och spännande medialt sammanhang med nya partners, där det digitala kommer att spela huvudrollen", skriver Lisbeth Knudsen i en kommentar.

Annons Annons

Gratistidningsexperten, professor Piet Bakker vid universitetet i Amsterdam, kallar den digitala relansering av Urban för "crap". På sin blogg menar han att Urban är det senast offret i det danska gratistidningskriget – och att förlusterna varit enorma. Räckvidden för Urban minskade från 600 000 läsare 2006 till 233 000 läsare 2011.

Med nedläggningen av Urban finns det nu bara två dagstidningar som är gratis i Danmark, MetroXpress och 24 timer, med en samlad upplaga om 360 000. För fem år sedan fanns det elva gratistidningar med totalt över två miljoner i upplaga. Därmed är det blodiga och dyra gratistidningskriget i Danmark så gott som över.

Urban kommer ut med sitt sista i dag 12 januari.

Fler avsnitt
Fler videos