Gratistidningarnas upplaga har sjunkit kraftigt
Gratistidningarnas upplaga nådde sin höjdpunkt år 2008, och har sedan stadigt minskat. Det visar en rapport från Nieman Journalism Lab.
År 2006 var upplagan för gratistidningar i Norden 3,8 miljoner. Sex år senare var upplagan nere på 1,1 miljoner. Svenska och danska gratistidningar hade sin topp 2006, 2007 för att sedan minska.
Metro startades i Stockholm 1995. År 2002 kom konkurrenten Stockholm City, som gavs ut av Bonnier, och Schibsteds Punkt.se lanserades 2006. Detta gjorde att upplagan för gratistidningar steg med 50 procent från 2000 till 2006, enligt Nieman Journalism Labs analys.
Gratistidningarnas upplaga har efter 2008 legat stadigt på 800 000 exemplar.
Danmark drogs in i ett tidningskrig efter att det isländska medieföretaget Dagsbrun lanserade Nyhetsavisen, en gratistidning som levererades till hemmen. Konkurrenterna valde då att ge ut egna gratistidningar. Eftersom större delen av gratistidningarna lagts ner, även Nyhetsavisen, har upplagan sjunkit drastiskt och är nu nere på 200 000 exemplar.
I Norge och Finland har det inte funnits så många gratistidningar.
En kraftig uppgång som följs av en nästan lika stor nedgång följer enligt Nieman Journalism Lab en klassik livscykel, från tillväxt till mognad.
Nieman Journalism Lab tror inte att gratistidningen kommer att försvinna, att det alltid kommer att finnas utrymme för en möjligen två gratistidning på varje marknad.
”Det kommer alltid att finnas plats för denna affärsmodell för nyheter och journalistik, men det kommer troligen inte att vara den dominerande, och modellen är förhållandevis liten.”
Nieman Journalism Lab är kopplat till Harvard universitetet i USA. Nieman Journalism Lab säger sig vilja hjälpa till att granska journalistikens framtid i den digitala tidsåldern.