Granskningsnämnden fäller Borgdokumentären

3 september, 1998

GRANSKNINGSNÄMNDEN Folke Rydéns dokumentär om Björn Borg fälls av Granskningsnämnden, uppger Arbetet Nyheterna. Filmen bröt mot saklighetskravet när man påstod att Ingvar Carlsson kände till Borgs skattefria miljoner.

GRANSKNINGSNÄMNDEN Folke Rydéns dokumentär om Björn Borg fälls av Granskningsnämnden, uppger Arbetet Nyheterna. Filmen bröt mot saklighetskravet när man påstod att Ingvar Carlsson kände till Borgs skattefria miljoner.

Rydéns omdiskuterade dokumentär sändes i SVT i början av januari. Där antyddes att dåvarande framtidsministern Ingvar Carlsson kände till att Borg betalades med skattefria pengar för sitt arbete som turistambassadör i slutet av 80-talet. Carlsson dementerade uppgifterna och partiet anmälde programmet till Granskningsnämnden för radio och TV.

Folke Rydén har i en rad artiklar, bland annat här i Journalisten, gått till hårt angrepp mot sina kritiker och hävdat att allt som sades i filmen var sant. SVT-chefen Ingvar Bengtsson, som var ansvarig utgivare för dokumentären, har också försvarat uppgifterna.

Detta hjälpte dock inte; Granskningsnämnden fann alltså att Borg-dokumentären innehöll osakliga uppgifter och fällde programmet.

Folke Rydén har avböjt att kommentera beslutet innan han själv fått ta del av detsamma. Detta skedde alltså efter Journalistens pressläggning.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies