Gå direkt till textinnehållet

Gota Media nyanställer 25 journalister

En stark tillväxt av digitala prenumerationer 2020 gör att Gota Media under året gör en satsning på journalistiken med 25 nyanställningar.

Boine Gepertz är vd för stiftelseägda Gota Media.

– Vårt primära uppdrag är den lokala journalistiken, inte att tjäna pengar åt våra ägarstiftelser. När ägarna nu såg att vi fick ett bra resultat 2020, där en viktig bidragande orsak var att de digitala prenumerationsintäkterna ökade med 50 procent, så väcks framtidstro i en bransch som länge haft negativa rubriker, säger han.

De 25 journalisttjänsterna ska fördelas mellan koncernens morgontidningar. Merparten blir traditionella reportertjänster, men även vissa koncerngemensamma spetskompetenser inom till exempel databasjournalistik och tv ska rekryteras.

– Det är inte klart exakt hur tjänsterna kommer fördelas mellan tidningarna, men vi ser behov på alla.

Ett syfte med satsningen är att bli bättre på att nå och engagera målgruppen 25-40-åringar.

– Vi ser att vi får fler prenumeranter där, men potentialen är mycket större, säger Boine Gepertz.

Gota Media ger ut bland andra Barometern/OT, Sydöstran, Ystads Allehanda och Borås Tidning.

Fler avsnitt
Fler videos