Gå direkt till textinnehållet

GD gör reklam – med en bild från Arbetarbladet

En bild av Arbetarbladets fotograf Lars Nyqvist ingår i en reklamkampanj för konkurrenten Gefle Dagblad. – Ett rent olycksfall i arbetet, säger Gefle Dagblads chefredaktör Christina Delby Vad-Schütt.

En bild av Arbetarbladets fotograf Lars Nyqvist ingår i en reklamkampanj för konkurrenten Gefle Dagblad.
– Ett rent olycksfall i arbetet, säger Gefle Dagblads chefredaktör Christina Delby Vad-Schütt.

Kampanjen, som visas bland annat i lokal-TV, går ut på att det bara finns två bra tidningar i Gävle: GDs del 1 och GDs del 2. Bland annat syns en ishockeybild tagen av Lars Nyqvist, som inte blivit tillfrågad om medverkan i kampanjen och inte fått någon ersättning.

– Trots att vi har samma ägare är vi ändå skilda tidningar och jag har ingen lust att göra reklam för en konkurrent. Det är typiskt att de ska göra ner oss. Lite lustigt att de slår sig för bröstet och så är det en fotograf från Arbetarbladet som tagit bilden.

Lars Nyqvist har undersökt sina rättigheter och skickat en räkning på knappt 11 000 kronor, inklusive skadestånd. GDs motbud är 5 000 kronor.

– Det var ingen uppsåtlig stöld, vi har bett om ursäkt, säger Christina Delby Vad-Schütt, som hävdar att det handlar om ett misstag, orsakat av att tidningarna har gemensam sportbevakning.

Lars Nyqvist är inte nöjd och hoppas på ett nytt och högre bud från Gefle Dagblad.

ma@journalisten.se

Fler avsnitt