Åsa Ohlsson med en upphovsrättstårta, utanför Egmont i Malmö. FOTO: Lotta Gyllensten

Frilansprotest mot Egmont

17 november, 2016

"Fulavtal" Frilansar protesterar i dag mot Egmonts nya frilansavtal i en aktion utanför Egmont i Malmö.

Journalisten har flera gånger berättat om Egmonts avtal som bland annat innebär att förlaget får oinskränkt rätt att använda frilansars material i alla sina produkter i alla länder, under obegränsad tid. Frilans Riks har uppmanat medlemmar att inte skriva på, och Journalistförbundet och Svenska fotografers förbund har försökt få Egmont att ändra innehållet i avtalet – utan resultat.

För att uppmärksamma avtalet delar representanter för Journalistförbundet och SFF i dag ut flygblad utanför Egmont i Malmö. Man bjuder även på ”upphovsrättstårta”.

– Vi hoppas att Egmont ska förstå att de inte ensidigt kan diktera villkoren, säger Åsa Ohlsson, ordförande i Frilans Syd.

Hon menar att Egmonts nya affärsidé verkar vara att frilansmedarbetare ska förse dem med gratis material, vilket är oacceptabelt.

Men frilanskritiken handlar inte bara om pengar.

– En annan viktig aspekt är att det förhållande man som reporter eller fotograf har med en intervjuperson helt slås sönder av det här avtalet, i och med att materialet kan användas på ett sätt som är helt bortom frilansens kontroll. Det står att Egmont om det är känsligt material kommer att kontakta intervjupersonen – men hur ska vi veta vad de bedömer är känsligt material? Och det är Egmont som ska ta kontakten, inte jag som seriös journalist.

Dagens protest är bara den första i ett led, betonar Åsa Ohlsson.

– Och ger de inte med sig hoppas jag att ingen jobbar för dem. Vilket är sorgligt.

Kommentarer

Det finns 2 kommentar på sidan.

Inlagt av Olle Anderstam tors, 2016-11-17 18:55
Varför inte gå igenom Egmonts tidningar och se vilka som annonserar i dem. Därefter kunde vi lämpligen uppmana alla annonsörer att sluta annonsera där tills förlaget skrivit rimliga avtal med sina medarbetande frilansar. Ingen annonsör vill väl förknippas med ett oseriöst förlag som bär sig åt som Egmont gör.
Inlagt av Rolf Krohna tis, 2016-11-22 19:53
Olle Anderstam, metoden används ofta redan nu, mest av aggressiva vänsteraktivister och den har en viss framgång. V skall dock komma ihåg att affärsidkarna behöver kunna föra ut sitt budskap någonstans, och här finns ett stort tillfälle för frilansarna att gå förbi media som Egmont och etablera en direkt linje till läsarna och själva få betalt för annonserna. Digitaltekniken ger det tillfället.
"Fulavtal"

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies