Gå direkt till textinnehållet

Frilansar protesterar mot Allers nya avtal

Nära 150 frilansar har undertecknat ett brev till Aller media i protest mot koncernens nya avtalsförslag. ”Det är svårt för en frilans att skriva på det nya avtalet om man vill kunna försörja sig och kunna upprätthålla sin journalistiska etik”, säger Fatima Grönblad, ordförande i Frilans riks styrelse.

Som Journalisten tidigare berättat har Aller media skickat ut ett nytt avtalsförslag till sina frilansar, vilket många har reagerat över.

– Det är om möjligt ännu sämre än det som kom för några år sedan, säger Fatima Grönblad.

Kortfattat innebär det nya avtalet att Aller media ska få full nyttjanderätt till sålt redaktionellt material och ”obegränsad rätt” att vidareförmedla materialet till alla typer av medier i alla verksamheter i koncernen.

Aller media är Nordens största populärpressföretag med verksamhet i Danmark, Sverige, Norge och Finland och med en totalupplaga på 2,9 miljoner veckotidningar per vecka.

– Det här innebär till exempel att det kan bli svårt att få folk att ställa upp på intervjuer eftersom journalisten tappar kontrollen över sitt material och inte kan redogöra för var det kommer hamna någonstans. Det gäller även bilder. Och man får inte heller själv använda det egna materialet efter att det är sålt, säger hon.

Journalistförbundet har uppmanat berörda att inte skriva på det nya avtalet och nu mobiliserar frilansarna. I ett brev till Aller media ställer frilansarna krav på att avtalet ska formuleras så de inte förlorar kontrollen och rätten till sitt material. Brevet har undertecknats av nästan 150 frilansar.

– Det är bara förslaget till avtalet som har skickats ut och inga förhandlingar om arvoden har gjorts, så vi vet inte vad det innebär för ersättningarna ännu, säger Fatima Grönblad och fortätter:

– Men vi hoppas att Aller media vill tänka om angående avtalet. Det är svårt för en frilans att skriva på det nya avtalet om man vill kunna försörja sig och kunna upprätthålla sin journalistiska etik eftersom man förlorar rätten till sitt material.

Så här skriver frilansarna bland annat till Aller:

"Som frilans i branschen går vår affärsmodell ut på att sälja publiceringsrätter. När vi säljer en artikel, ett foto eller en bild till en av Aller Medias tidningar gäller överenskommet arvode för en publicering i överenskommen tidning. Om Aller Media vill att materialet ska publiceras i flera av sina tidningar, på print eller webb, behöver en ny affärsöverenskommelse göras och ett nytt arvode tas fram. Dessutom ser vi det som en självklarhet att frilansen, som är upphovsman, själv har rätt att sälja sitt material vidare till vem man vill, i vilket land man vill, efter första publicering i någon av era tidningar."

(…)

"Vi som journalister, fotografer, illustratörer och tecknare behöver ha kontroll över i vilka kanaler våra texter och foton syns, eftersom det kan skada våra respektive företags varumärken om vårt publicistiska material syns i fel sammanhang. Vi behöver också ta hänsyn till de personer som intervjuas eller avfotograferas. Dessa personer har gått med på att medverka i en artikel i en viss tidning och det skulle skada förtroendet för våra företag om vi frångick de pressetiska reglerna i denna fråga."

Fler avsnitt
Fler videos