FOTO: Tor Johnsson

”Fotona är fönster in
i människors liv”

8 september, 2017

I dag öppnar fotografen Paul Hansens utställning på Fotografiska, som visar ett stort antal av hans fotografier tagna i konflikter runtom i världen. ”Det här är inte mina bilder, utan de människors som släppt in mig i sin verklighet”, säger han till Journalisten.

Det är dagen efter vernissagen, och dagen då utställningen öppnar för allmänheten. Människor står i kö för att få fotoboken Being there – som bär samma namn som utställningen – signerad, och för att få byta några ord med Paul Hansen. Utställningen sträcker sig över Fotografiskas bottenplan och består till största delen fotografier tagna under de senaste fem, sex åren, med vissa undantag. Först när urvalet var gjort kunde Paul Hansen utläsa ett tema, berättar han när kön mattats av.

– De handlar mycket om människor som är på flykt, om enskilda människors öden. Man talar ofta om ett flyktingproblem, men det här är inte vårt problem, utan ett problem för de som flyr. För mig är det viktigt att människor inte förenklas till offer. Att visa att de har en egen plats i livet.

Paul Hansen arbetar som fotograf för Dagens Nyheter och med egna uppdrag, och har tidigare arbetat för Expressen och GT. Han har utnämnts till årets fotograf åtta gånger och vunnit World Press Photo.  Men att hans fotografier ramas in och kallas för verk är något nytt. Och han ville inte att utställningen skulle vara ett ”pretentiöst retrospektiv som att jag snart ska dö”.

– En nyhetsbild är som ett par ackord, medan det här är en sammanställning, som bildar en symfoni. En mjuk rörelse.

Genom fotografierna – eller verken – får betraktaren en inblick i människors liv, i såväl avslutade som pågående konflikter i Afghanistan, Ukraina, Irak, Kongo-Kinsasha och många fler platser. Fotografierna och de tillhörande bildtexterna, som Paul Hansen själv skrivit, skildrar många svåra öden.

– Det som motiverar mig är nyfikenheten, och tron på att problem kan lösas. Fotografierna är fönster in i människors liv, säger han. Jag har ibland bara hundradels sekunder på mig att förklara något genom en bild.

I oktober förra året befann sig Paul Hansen och DN-kollegan Erik Ohlsson utanför Mosul då de följde kurdiska peshmergasoldater som försökte befria Mosul från IS. Paul Hansen blev skjuten i axeln, en händelse som fick mycket stor medial uppmärksamhet. Men att bli skjuten har inte gjort att han blivit rädd, även om säkerhetstänket, som alltid varit med, är än mer närvarande nu än tidigare.

– Jag fick inte panik, utan hanterade situationen rätt. Det blev ett kvitto på att det fungerar, att jag kan åka på den här typen av jobb.

Han framhåller också vikten av bra tolkar, eller ”fixare” som de ofta kallas i dagligt tal, för att kunna ta sig fram i konfliktdrabbade områden och kommunicera med människor.

– Fixare, eller journalister eller akademiker som de ofta är, är en bättre säkerhet än någon hjälm i världen.

Att ta del av människors berättelser beskriver Paul Hansen som ett enormt privilegium, och nu kan fler ta del av berättelserna, genom utställningen och fotoboken. Han hoppas att bilderna ska stanna kvar.

– Jag lekte med ordet symfoni tidigare. Jag vill att utställningen ska sjunga kvar, som att gå från en tillställning och ha kvar en låt i huvudet. Sedan kanske enskilda berättelser stannar kvar mer än andra, men jag vill att man har med sig en ton.  

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Journalisten-podden

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Senaste numret

Prenumerera

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies