Gå direkt till textinnehållet

Fortbildning eftersatt på många redaktioner

Fortbildningen av journalister är eftersatt och under press på många arbetsplatser, visar Journalistens undersökning. Public service-arbetsgivarna vill få bort Fojo ur kollektivavtalet, och på flaggskeppet Dagens Nyheter har utbildningsbudgeten i år nollats.

Kompetensutveckling borde vara högt prioriterat, givet mediebranschens snabba omvandling. Men när Journalisten kontaktar journalistklubbar på medier runt om i landet får vi många vittnesmål om det motsatta: fortbildningen är blygsam i omfattning, har minskat, eller handlar mest om ren teknikutbildning för att kunna hantera redaktionella system.

– Den allmänna uppfattningen är nog att det är för få möjligheter till fortbildning. Med undantag för ett plötsligt ryck i samband med korta TT-kurser med digitalt tema har fortbildningsinsatserna legat på en jämn – och låg – nivå, menar till exempel Thomas Berglund som företräder journalisterna på Svenska Dagbladets redaktion.

– På det stora hela har all utbildning som skett handlat om att utbilda i nya tekniska sy­stem. Arbetsgivaren är snål i det här hänseendet, summerar journalistklubbens ordförande på Göteborgs-Posten, Gabriella Mohoff.

Annons Annons

– Det mesta sköts sparsamt inhouse, med kunnigare kolleger. Ett klagomål är att det blir väldigt mycket teknik och väldigt lite fokus på innehåll, berättar Mittmediaklubbens andra vice ordförande Ragna Fahlander.

– Få åker på Fojokurs nu för tiden, förändringstakten är nog så hög att ingen hinner tänka tanken. Vi ska hela tiden lära nytt. Från facket betonar vi hur viktigt det är att få öva när du väl lärt dig. Det kan vara si och så med det.

På Dagens Nyheter har utbildningsbudgeten krympts till noll över några års sikt, och nu är även DNs lönestipendier – 65 veckor per år som kunnat delas ut bland medarbetarna, efter att man avstått löneökningar 1975 – hotade. Företaget vill inte ha dem längre och de är uppe till central förhandling.

Journalistklubbens ordförande på DN, Anders Forsström, menar att överskottet av journalister gör att fortbildningen blir mindre viktig:

– Det är lättare för ett medieföretag att välja kompetensväxling i stället för fortbildning. Mängden avgångsvederlag blir en slags mätare på hur lite som genom åren investerats i fortbildning.

– På DN har uppemot 60 journalister anställts på senare år. Samtidigt har man betalat mer än 150 miljoner kronor för att få folk att sluta i förtid.

Men enligt DNs administrativa redaktionschef Fredrik Björnsson är DNs vilja att ha bort lönestipendierna och sänkning av utbildningsbudgeten inte tecken på att fortbildning är nedprioriterat på företaget.

– Den är tvärtom viktigare än någonsin och vi lägger och kommer att lägga mer resurser på utbildning än tidigare. Men vi känner att vi måste utbilda bättre och mer kontinuerligt än tidigare, säger Fredrik Björnsson.

 

Läs hela reportaget ”Sa du fortbildning?” i Journalisten nr 5/2016.
Prenumerera här.

 

Fler avsnitt
Fler videos