”Förslaget är inte helt relevant för oss”
De kommersiella programföretagen MTG och Discovery omfattas inte av förslaget till nytt medieetiskt system med MO/MEN.
Journalisten har i en rad artiklar berättat om Utgivarnas förslag till nytt medieetiskt system med MO/MEN som förväntas ersätta det gamla systemet med PO/PON.
Ola Sigvardsson är Allmänhetens pressombudsman (PO) i dagens system. Han satt också i Utgivarnas arbetsgrupp som tog fram förslaget på MO/MEN.
Ola Sigvardsson. Foto: Tor Johnsson
Ola Sigvardssons principiella hållning är att ju fler som kan vara med i systemet, desto bättre. Till exempel ser han det som en nyckelfråga att få med många fler onlinetidningar än de cirka 45 som hittills anslutit sig frivilligt.
– Den utvidgning som nu planeras är betydande då inte bara de stora radio och TV-kanalerna kommer med, utan också deras webbplatser. Varför inte de du nämner är med kan jag inte svara på. En gissning är att det är Utgivarna som varit den drivande kraften bakom förnyelsen av det pressetiska systemet och där är de nämnda kanalerna inte med. Frågan borde riktas till Utgivarna, menar han.
Sofia Wadensjö Karén är styrelseordförande i Utgivarna. Hon menar att det i första hand är nyhetsjournalistik som på olika sätt prövas i ett etiskt system, då är det mer naturligt att de har tittat på de medieslagen. Detta trots att det finns andra aktörer som UR och Sveriges Tidskrifter med i det nya förslaget som inte främst är drivna av nyheter.
Sofia Wadensjö Karén. Foto: Tor Johnsson
– Jag har varit med i processen de två senaste åren så de ursprungliga diskussionerna känner jag inte till. Men så vitt jag vet är det för att de (MTG, Discovery red.anm) inte ingår i Utgivarna och det är vi som har tagit initiativet till det här. Sen har vi förstås, nu när vi har kommit så långt som vi har gjort, tillsatt en genomförandegrupp där även Journalistförbundet och PK ingår eftersom de blir huvudmän i det kommande systemet. Men varför de här programföretagen inte ursprungligen var med i Utgivarna, det vet jag faktiskt inte, säger Sofia Wadensjö Karén.
Har ni pratat med dem i processen och har det funnits intresse att få med dem i systemet?
– Nej, tar man fram ett medieetiskt system är det tvärtom så att de som är intresserade av att vara med i systemet tar kontakt med oss. Det är fritt att ansluta sig, säger Wadensjö Karén.
Skulle det kunna gynna systemet på nåt sätt att ha med dem?
– Det kan det säkert göra, vi har inte haft den diskussionen. Det har varit fokus på att få ihop de huvudmän som nu berörs av systemet, sen vad som sker framöver det vet jag inte. Vi ska nu försöka få systemet få plats utifrån de behov som de nuvarande huvudmännen har och sen kan vi se oss om i världen.
Discovery (Kanal 5, Eurosport mfl) menar att det är bra att ansvarsfrågan diskuteras i Sverige, framför allt för utgivare av nyheter. De finns inte något intresse av att vara med i dagsläget, bland annat eftersom de sänder från Storbritannien.
– Vi är en broadcaster med verklighetsbaserad underhållning som det dominerande innehållet, och vi följer redan ett detaljerat regelverk med riktlinjer för att skydda medverkandes integritet, säger Dan Panas, PR- och kommunikationsdirektör på Discovery Networks Sweden.
Ni ser inga problem med att inte finnas med i det svenska systemet?
– Vi omfattas av ett detaljerat brittiskt regelverk, med regler, riktlinjer och avgöranden som vi följer för att skydda de medverkandes integritet.
Även om underhållning är er bas, så sänder ni också en hel del journalistik.
– Med risk för att låta lite Ringholmsk här så kan jag bara säga att vi redan följer ett regelverk. Sverige är inte det enda land i Europa som har regler och en etisk debatt, men det är såklart bra att den etiska debatten lever och utvecklas även här, säger Panas.
Om exempelvis Filip och Fredrik nämner/publicerar en namnuppgift eller liknande som kan kränka, vore det inte bra även för er om svenska tittare kunde anmäla det någonstans så det kan prövas?
– Om man vill göra en anmälan motsvarande GRN mot något av våra program så kan man vända sig direkt till Offcom, som är motsvarigheten i Storbritannien. Eller så kan man vända sig direkt till GRN som kan hjälpa tittaren att göra en anmälan till Offcom, säger Panas.
MTG har precis som Discovery börjat satsa allt mer på exklusiva sporträttigheter under senare år. Kanaler som Viasat sänder redan de stora matcherna i Premier League och Champions League, med studio och intervjuer från arenorna.
– Förslaget är inte helt relevant för oss eftersom vi inte arbetar med nyhets- och samhällsjournalistik på det sättet, vårt fokus är främst underhållning där vi tar vårt ansvar för deltagare på stort allvar. Förslaget är bra och vi välkomnar dess funktion, får vi skäl till det utesluter jag inte att det är något vi skulle kunna ansluta oss till i framtiden, menar Filippa Wallestam, MTG Sveriges VD.
Påverkar det MTGs trovärdighet, att svenska tittare inte kan anmäla era sändningar i Sverige?
– Nej, eftersom vi inte har format inom just den genren där det framförallt är aktuellt. Men vi välkomnar förslaget och följer självklart utvecklingen, fortsätter Wallestam.