FOTO: Annika Borg

Forskningsprojekt ska
vidga datajournalistiken

13 februari, 2013

Svenska Dagbladet och Sveriges Television har redan prisats för Räntekartan och Valpejl. Nu ska ett forskningsprojekt på Södertörns högskola utveckla journalistiska arbetsmetoder inom datajournalistik på ett flertal redaktioner i Sverige.

En snabb slagning i nyhetsarkivet Retriever visar att tidningar skrev om datajournalistik en gång under 2007. Motsvarande siffra för 2012 är 18.

Datajournalistik är någonting som växer i intresse bland mediehusen. Statistiken tjänar även som ett exempel på vad datajournalistik är för någonting. Retriever är ett arkiv med tusentals artiklar. Men det kan också användas som en databas, genom att man med hjälp av en söksträng ställer en fråga om hur frekvent ett ord är.

Datajournalistiken har sina rötter i USA, och anses ha använts för första gången vid upploppen i Detroit 1967. Philip Meyer, en rikskorrespondent vid mediekoncernen Knight Newspapers, använde en dator för att jämföra deltagarna i upploppen, och kunde slå hål på myten att de bara bestod av fattiga och outbildade.

De följande decennierna växte arbetsmetoden fram i USA, och tog sedan klivet över Atlanten i mitten av nittiotalet. Den mest vanliga och enklaste formen av datajournalistik handlar om att begära ut offentlig statistik från myndigheter. Siffrorna förs sedan in som rader i ett Excel-dokument, vilket gör det möjligt för journalisten att ställa frågor till materialet. Det kan handla om vilken bonde som fått mest jordbruksbidrag från EU.

Den snabba tekniska utvecklingen har gjort det betydligt lättare att bygga upp mer avancerade databaser. Dessutom har det kommit ett stort antal program som gör det lättare att visualisera statistik. Ett exempel är att använda en Google-karta för att markera ut alla vägar där dödsolyckor inträffar.

Svenska redaktioner har legat efter i utvecklingen av datajournalistik, men nu har det börjat röra på sig. De senaste åren har SVT och SvD belönats med Stora Journalistpriset för sina satsningar på Valpejl och Räntekartan.

Södertörns Högskola har fått 4,9 miljoner kronor av statliga Verket för innovationssystem, Vinnova, för att ytterligare höja svenska redaktioners kompetens inom datajournalistik. Under perioden 2012 till 2014 ska fyra personer vardera från SVT Pejl, Sveriges Radio, Mittmedia, Norrköpings Tidningars Media, Helsingborgs Dagblad, Aftonbladet, Svenska Dagbladet och analysföretaget SAS Institute tillsammans med fem forskare från Södertörns högskola utveckla, testa och utvärdera metoder och verktyg för datajournalistik. 

– Det märks att intresset är stort, medieföretag hör av sig näsan varje vecka och vill delta i projektet. Men nu är vi igång och det finns inga fler platser, säger projektledaren Ester Appelgren, doktor i medieteknik och lektor i journalistik på Södertörns högskola.

Förutom anslaget från Vinnova bidrar de sju medieföretagen med 4,9 miljoner kronor i form av arbetskraft. Projekt bygger på möten och workshops på högskolan samt eget arbete på redaktionerna. På de två workshops som anordnats hittills har deltagarna fått lära sig hur det går till när man begär ut data från en myndighet, hur datan görs analyserbar och hur den sedan kan visualiseras på en karta.

I slutet av februari åker samtliga 32 projektdeltagare till världens största konferens för datajournalistik, som i år arrangeras i Louisville, Kentucky.

Forskarnas roll är att bygga upp en plattform för erfarenhetsutbyte, där redaktionerna kan samarbeta kring arbetsmetoder men konkurrera om nyheter. På så sätt är forskarna med och förändrar journalistiken, samtidigt som de undersöker hur det påverkar medieinnehållet och förhållandet mellan journalister, källor och publik.

Gunnar Nygren, professor i journalistik vid Södertörns högskola och en av de forskare som deltar i projektet, tror att medieföretagen förstått att man måste erbjuda läsarna någonting mer om man ska kunna ta betalt för journalistiken. Samtidigt har datajournalistiken ett demokratiskt värde som ligger i linje med public serviceföretagens uppdrag. I en tid när stora mängder data översköljer oss dagligen är det nödvändigt att medierna kan analysera och presentera den för publiken. Därför är det viktigt att redaktioner med skilda förutsättningar i resurser och marknadsvillkor deltar i projektet.

– Tidigare forskning visar att det inte finns några samband mellan graden av kreativitet och resurser. Det är motivationen och kunskaperna som är avgörande för hur datajournalistik kan komma att användas. Därför är vi glada att ett antal eldsjälar är med i projektet, säger Gunnar Nygren.

En av dessa är Helena Bengtsson på SVT Pejl. Läs mer om henne här intill.

I veckan går det ut en enkät till närmare 400 journalister på de sju medieföretag som är med i projektet. Syftet med enkäten är att kartlägga erfarenheter och attityder bland journalister när det gäller datajournalistik. Resultatet av enkäten kommer att presenteras senare i år tillsammans med resultat från en serie längre intervjuer som görs med kontaktpersoner på alla sju redaktionerna.

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.
Relaterade artiklar

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Journalisten-podden

Senaste numret

Prenumerera

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies