Företag får ersättningtack vare journalister
– Tack för hjälpen! Fyra företagare i Arvika har miljoner skäl att tacka medierna. Utan journalisternas frågor hade de blivit utan försäkringspengar efter översvämningen i höstas. Nu får de ersättning trots att försäkringarna inte gällde.
– Tack för hjälpen!
Fyra företagare i Arvika har miljoner skäl att tacka medierna. Utan journalisternas frågor hade de blivit utan försäkringspengar efter översvämningen i höstas. Nu får de ersättning trots att försäkringarna inte gällde.
Många översvämmade företagare i Arvika fick en chock när de ringde sina försäkringsbolag.
De trodde att de tecknat heltäckande företagsförsäkringar men fann att dessa inte gällde översvämningar.
Detta var förstås en utmärkt nyhet för de journalister som bevakade händelsen.
Det insåg tandtekniker Martin Fernlöf som i all hast tvingades flytta sitt dentallaboratorium undan vattnet. När han såg TV-teamen filma hos en granne i huset tog han chansen.
– Jag tänkte att det här kan jag väl berätta. Det borde ju vara intressant för dom, säger han.
Martin Fernlöf hade alldeles rätt.
Snart fick TV-tittarna höra hur små hårt drabbade företagare nekades hjälp av stora försäkringsbolag som år efter år tagit hand om deras inbetalda premier.
De fick också veta att ett bolag, Länsförsäkringar, faktiskt hjälpte sina kunder. Medan konkurrenterna inte gjorde det.
En skillnad som blev omöjlig för konkurrenterna att förklara i TV. Bilden av det snälla försäkringsbolaget och de många elaka gav mer badwill än direktörerna kunde tåla.
– När journalisterna började ställa sina frågor till direktioner och informationschefer var de inte längre så tvärsäkra i sina nej, säger Martin Fernlöf.
Fler journalister hängde på. Och när statsministern kom till Arvika vädjade Martin till honom i Aftonbladet om hjälp.
Andra intervjuade fler drabbade. Som Mikael Nyman i sin jourbutik, Börje Rundqvist på sin brädgård och bröderna Olsson som kämpade för att kunna öppna sin nya krog Olssons Brygga på en pir i hamnområdet lagom till säsongens första julbord.
– Det var helt sanslöst. När vattnet bröt igenom vallarna så var Olssons Brygga toppnyhet på text-TV. Det var vi och sen var det några krig någonstans, minns krögaren Andreas Olsson.
Försäkringsbolagen ändrade sig ju mer medierna rapporterade
I takt med att mediernas uppmärksamhet ökade började försäkringsbolagen svänga. De tog till olika tekniska lösningar, men alla förklarade sig till slut villiga att betala.
Skälet till svängningen är självklart, säger de fyra småföretagarna i Arvika.
– Det beror på medierna. Deras bevakning gjorde allt, säger de samstämmigt.
Bilden bekräftas av försäkringsbolagen. För småföretagarna betyder ersättningen oerhört mycket. Martin Fernlöf har till slut fått 120 000 kr av sitt bolag Cox. Mattias Olsson har fått 600 000 kr av If och ska få mer. Han tror att slutnotan hamnar runt två miljoner kr.
Börje Rundqvist, som också har If, tror sig komma upp i en miljon. Mikael Nyman vet inte var han hamnar, men Folksam har lovat ersätta honom fullt ut.
Totalt ligger ersättningen till de fyra på mellan tre och fyra miljoner kronor. Pengar som de får tack vare medierna.
– Det fanns ingen annan hjälp för oss att få. Medierna var det enda vi kunde hoppas på. Det enda som kunde sätta press på bolagen. Och det är så det ska vara, säger Martin.
Men lika snabbt som de hamnade i fokus, lika snabbt glömdes de bort.
– Det bara dog, säger krögaren Andreas Olsson.
Snabbt blev försäkringsbolagen svårare att resonera med, säger Martin Fernlöf:
– Det märktes direkt. Så fort mediernas intresse svalnade så stötte folk på patrull igen. Det behövs en press, säger han.
“Journalisterna inte lika intresserade nu”
Börje Rundqvist tycker det är synd att journalister inte är lika intresserade av ämnet i dag. Många frågor finns kvar, men det är få som ställer dem.
– Det gjorde ju inget om någon ville följa upp kommunala planfrågor och hur vi ska hantera sånt här i framtiden, säger han.
Men ibland blixtrar det till. Då är det nyhetsläge igen. Just när Journalisten bokat in de fyra företagarna ringer både lokala Tvärsnytt och TV4 till Andreas Olssons mobiltelefon för att få göra en synk nere vid hans vattenskadade krog.
Skälet är att båda länstidningarna samma dag toppat med att den lokala sparbanken lovat betala hela eller delar av självrisken för alla drabbade. Banken satte redan i november av en halv miljon kronor för ändamålet och erbjudandet gäller även företag, visar det sig.
– Vi har säkert ett par hundra tusen i självrisk. Det här är helt fantastiskt, säger Andreas Olsson innan han går bort till det väntande TV-teamet där den givmilda banken ska få goodwill som säkert är värd mer än en halv miljon.
Han är inte den ende som börjar bli medievan.
– Jag kan väl inte säga att jag lärt mig hur medierna fungerar. Men jag vet i alla fall att det är ett fruktansvärt effektivt medel för att belysa sånt som är fel, säger Martin Fernlöf.
borge.nilsson@textra.se